Forum Pongit Fan Site Strona Główna Pongit Fan Site
Pongit Fan Site
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Statystyka
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Pongit Fan Site Strona Główna -> Dydaktyka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KellyCMI
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Wto 14:45, 20 Lut 2007    Temat postu: Statystyka

Tak przeglądając literaturę jaką kobieta, której nieodłącznym atrybutem jest miotła, stwierdzam, że bez współpracy się nie obędzie i tak sobie myślę, że chyba trzeba się jakoś zorganizować, ponieważ na całym roku jest nas ponad 100 i z tygodnia na tydzień pojedynczo nie jesteśmy się w stanie przygotować, nawet z dwóch marnych zagadnień, ponieważ np. 'Wstęp do statystyki społęcznej' jest dostępny w czytelni w liczbie egzemplaży = 1 Shocked
Macie jakieś pomysły? Typu wypożyczenie/ksero -> skan -> puszczenie po necie? Trochę to kulawy pomysł, ale zawsze pomysł. Albo dogadanie się z innymi grupami?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Alatar




Dołączył: 05 Lut 2007
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: ja mam wiedzieć?

PostWysłany: Czw 18:37, 22 Lut 2007    Temat postu:

Posiadacz skanera mógłby zeskanować co tydzień materiały (albo byśmy pożyczyli książki od innych grup, albo wypożyczyli [ktoś już może ma wypożyczone w naszej grupie], albo zrzucili się na skserowanie w jednym egzemplarzu) i umieścił w sieci i każdy by sobie ściągnął. Nie mam skanera, więc tylko proponuję. Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 20:57, 22 Lut 2007    Temat postu:

Razem z Grenadierem udostępnimy "cyfrową" wersję skryptu. Materiał na najbliższe zajęcia wrzucimy do jakiegoś albumu internetowego i podamy linki na forum, resztę nagram na cd i przniosę na uczelnię w poniedziałek.
1.80 zł od każdej osoby z grupy wpłacane do mnie lub Adama pokryje w części koszty jakie ponieśliśmy przy organizowaniu materiału. W ten sposób każdy zaoszczędzi trochę kasy i cennego czasu.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
HVC




Dołączył: 22 Lut 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Czw 20:59, 22 Lut 2007    Temat postu:

Ten post powyżej jest mój... Zapomniałem się zalogować.
Dajcie znać, czy skany są czytelne. Zmniejszylem ich rozmiar kosztem jakości.
Topolski "Metodologia [...]"
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W.Kula "Problemy i metody [...]"
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Z.Rogoziński "Wstęp do statystyki społecznej" Rozdział III
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
agata
Administrator



Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Pią 18:34, 23 Lut 2007    Temat postu:

Jesteście wielcy.
Szkoda że mam już ksera, więc teraz mi się to nie przyda. Niemniej, pomysł popieram calym sercem i sugeruję rozpropagować ideę w grupie.

Co do czytelności - dla mnie niestety nie są. Mam astygmatyzm i czcionka jest zdecydowanie za mała, ale przypuszczam ze reszta nie bedzie miec problemów.

I jeszcze kwestia skryptów - jest ich bardzo dużo w bibliotece WNS. A z tego co wiem, kolokwium zaliczeniowe jest gł. z tego skryptu, więc szczerze radzę wypożyczyć.

BTW. Tez mam skaner - zamieszczam skany z Wyczańskiego, którego powyzej nie ma.

link do galerii:
[link widoczny dla zalogowanych]

edit: żeby ściągnać lub dodać pliki nalezy sie zalogować na konto.
login: yosanne
hasło: pongid


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez agata dnia Sob 15:20, 24 Lut 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KellyCMI
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Sob 14:49, 24 Lut 2007    Temat postu:

Dla tych, którym nawet się nie chce tego czytać: razem z Waszymi skanami mam wszystko co mi potrzeba i najpóźniej dzisiaj wieczorem mam zamiar zrobić z tego notatki, którymi chętnie się podzielę. Pomoże to osobom takim jak Agata, które nie są w stanie w żaden sposób odczytać tych materiałów.

Zgodnie z boetnicą jadę [na razie tylko pierwsze zagadnienie; uwaga - notatki są słąbe i korzystacie z nich na własną , nieprzymuszoną odpowiedzialność!]

Jeszcze jedno: jeśli mcie uwagi, uzupełnienia, poprawki, to dawajce od razu znać - będziemy to zbierać i na koniec zrobić się jakąś łądną zbioróweczkę przed kolosem zaliczeniowym.

Temat: Wprowadzenie w problematykę statystyki.

1. Przemiot i zadania statystyki. Terminologia. Stosunek statystyki do nauk formalnych i realnych.

Podział nau ze względu na przedmiot badań:
- formalne – zajmują się merytoryznymi własnościami zjawisk empirycznych, skoncentrowane na formalnych konstrukcjach myślowych i abstrakcyjnych, oparte na rozumowaniu dedukcyjnym; należą do nich matematyka i logika
- realne – dyscypliny, które za przemiot mają realny, istniejący śiat i które wyjaśniają zjawiska empiryczne; oparte na rozumowaniu indukcyjnym; budują hipotezy i twierdzenia uogólniające

Przedmio statystyki:
- głównie zjawiska sołeczno-gospodarcze
- ze statystyki korzystają m.in. ekonomiści, fizycy, chemicy, biolody, technicy itd., a udział statystyki w tych gałęziach sprawia, że mamy statystykę fizyczną, chemiczną, medyczną, handlu zagranicznego itd.

Teoria statystyki – buduje metody umożliwiające formułowanie i sprawdzanie metod naukowych, dotyczących ilościowej strony wszelkich procesó masowych

Statystyki gałęziowe – opracowuj zasady techniki dochodzeń statystycznych oraz przystosowują metody, które dostarcza teoria statystyki do analizy zjawisk badanych w danej dziedzinie, z zachowaniem specyfiki przedmiotowej badań

Właściwości zjawisk, będących przedmiotem statystyki:
- są empiryczne
- są masowe
- pozostają pod działąniem wielorakich przyczyn (pewne – główne; inne – uboczne)

Relacje statystyki do nauk formalnych:
- indukcja niezupełna (lub rozumowanie redukcyjne) – zadowaamy się tylko zajomością części badanego pocesu i na tej podsawie tworzymy hipotezy dotyczące całości
- rozumowanie dedukcyjne – od ogólnych twierdzeń (często aksjomatów) przechodzimy do twierzeń szczegółowych za pomocą reguł wiedzotwórczych
- indukcja statystyczna – pozwala formułować twierdzenia uogólniając z określoną mocą szczegółowych za pomocą reguł wiedzotwórczych
- statystyka elementarna – posługje się prostymi wzorami

Relacje statystki do nauk realnyh:
- zasada priorytetu – zanim specjalista przedmiotwy zwróci się do statystyka z propozycją opracowania za pomocą metod statystycznych, musi przedtem postawć zagadnienie, określić zakres badania i ustalić ściśle podstawowe pojęcia; nie spełnienie tych kryteriów prowadzi do formalizmu

Statystyka:
- samodzielna auka
-przedmiotem procesy masowe w przyrodze lub społeczeństwie
- zadaniem poszukiwanie prawidłowości statystycznej
- posługuje się swoistymi metodami
- ściśle powiązana z logiką
- pośrednia między naukami formalnymi i realnymi

zjwiska masowe – te zjawiska, które baane w dużej liczbie przypadków wskazują właściwą sobie prawidłowość

zbiorowość statystyczna musi być:
- jednoznacznie określona i wyodrębniona
- względnie jenorodna

jednostka badana (lub statystyczna) – każdy element wchodzący w skład ziorowości statystycznej; aby poszukiwania miały sens trzeba określić je pod wzgldem: rzeczowym, przestrzennym, czasowym

dane staystyzne (lub materiał statystyczny) – liczby, charakteryzująe badaną zbiorowość, otrzymane w wyniku obserwacji sttysycznej

liczebność ogólna (lub generalna) – liczba jednostek wchodząca w skład zbiorowości statystycznej

cechy statystyczne – właściwości, jakimi odznaczają się jednostki w badanej ziorowości; cehy: ilościowe i jakociowe

cecha ilościowa:
- skokowa – wyrażona tylko w liczbach całkowitych
- ciągła – liczby całkowite i ułamkowe
- quasi-ciągła – zmienna skokowa o dużej liczbie moliwości, tak że jej skokowy charakter się zaciera i może być traktowana jako ściągła (np. wzrost zarobków)




4. Statystyka historyczna, a kwantyfikacja i matematyzacja historii.
(uwaga: polecam przeczytać artykół Wyczańskiego, bo jest tam dużo przykładów, z których robienie notatek wydaje się być bezcelowe
uwaga2: nie skorzystałem ze skanu z Kuli, bo faktycznie jest ciężki do odczytania. Da się odczytać, ale zajmuje to kupe czasu, a zagadnienie łątwe nie jest i trzeba dbać o zdrowie patrzałek Wink )

Przydatnoc liczb i liczenia w naukach historycznych:
- ujęcia liczbowe są ważne ze względu na własne potrzeby badawcze i rozumienie procesu historycznego oraz w zrozumieniu motywacji działań dawnych ludzi, dla których liczbowy opis świata nie był obcy
- ujęciom kwantytatywnym towarzyszą czasem skrajne postawy:
1 – hiperkrytycyzm wobec ujęć i wyników ilościowych i ich dokłaności
2 – wiata w autonomiczną moc badawczą metod kwantytatywnych. Prowadzą czasem do zaniedbań w zakresie krytyki źródłowej
-liczba w badaniach historycznyc ma duże znaczenie, ale nie mogą być jedyną drogą badawczą

metody statystyki historycznej – ogólne metody statystyczne zastosowane do rozpatrywania faktów, występjących czasowo w przeszłości,które zachowały ślady w zachowanych źródłach


źródła:
- pozwalaące tworzyć zbiory statystyczne
- nie stanowiące podstawy dla tworzenia ziobrów staytstycznych

źródła statystyczne:
- pochodzenia statystycznego – np. spisy ludności
- typu instytucjonalnego dotyczące zjawisk masowych – np. rejestry podatkowe
- dotyczyczące zjawisk indywidualnych występujące masowo

cele metod sttystyki historycznej:
- ustalenie faktów masowych
- nasuwanie pomysłów co do zależności przyczynowych między faktami oraz ustalanie tzw. praw statystycznych
- umożliwienie lub ułatiwenie opisu faktów występujących masowo


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
HVC




Dołączył: 22 Lut 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Pon 9:48, 26 Lut 2007    Temat postu:

agata napisał:
I jeszcze kwestia skryptów - jest ich bardzo dużo w bibliotece WNS. A z tego co wiem, kolokwium zaliczeniowe jest gł. z tego skryptu, więc szczerze radzę wypożyczyć.

aha, myślałem że to skrypty są mało dostępne... tak czy siak gdyby np w bibliotece zabrakło egzemplarzy służę pomocą


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
agata
Administrator



Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Pon 18:41, 26 Lut 2007    Temat postu:

Tzn. nie wiem jak jest teraz, bo nasz rok jednak liczy troche ludzi i moze zdążyli już wyczerpać limit Wink ale jak wypisywałam sygnatury to z 50 ich było.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Valgard




Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 80
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Zona

PostWysłany: Pon 22:27, 26 Lut 2007    Temat postu:

No i jak po statystyce? Lajtowo nie? Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
HVC




Dołączył: 22 Lut 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Pon 23:15, 26 Lut 2007    Temat postu:

Bomba! Kobieta bardzo miła. Nawet puściła nas przed czasem. Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
agata
Administrator



Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 6:38, 27 Lut 2007    Temat postu:

Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked

to mi sie bedzie snic po nocach.
Dla jasnoci, gdyby do kogos jeszcze ta informacja nie dotarla - nie ma kola za tydzien, poplaszczyliscmy sie przed nia z Krzysiem i zgodzila sie "wyegzekwowac te wiadomosci na kolokwium zaliczeniowym" czyli na koniec semestru. Niemniej - nauczcie sie, please Sad Tak zeby sie juz nie czepiala, bo drugi raz takiej konfrontacji moje slabe nerwy nie wytrzymaja.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KellyCMI
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Wto 12:11, 27 Lut 2007    Temat postu:

Napiszcie ktoś prosze zagadnienia i literaturę na następne zajęcia, bo jak ostatnio to podawał, to chyba straciłem przytomność i nie przypominam sobie aby cokolwiek dyktowała Shocked wtedy może się nauczę Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
agata
Administrator



Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 15:18, 27 Lut 2007    Temat postu:

Metoda statystyczna w krytyce źródła - prowadzi Adam (Adamie - zamieśc referat, please)

E. Roztworowski, Czy leszczyński jest autorem 'Głosu Wolnego', [w:] Legendy i fakty XVIIIwieku, red. E. Rostworowski, Warszawa 1983 - słyszałam że długie i bardzo nudne

J. Topolski, Metodologia historii, rodział Metody ilościowe w historii, podrozdział Ilościowe badania w historii - wieczorem zrzucę skany, to dla odmiany bardzo krótkie.

skryptobersztynowej, rozdział 1, punkt 7 - krytyka źródłowa - tez krótkie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kamilka
Gość






PostWysłany: Nie 17:30, 11 Mar 2007    Temat postu:

jesli ktos ma notatke z borowskiego (czy jak mu tam jest) to bbbardzo prosze/blagam o upublicznienie
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KellyCMI
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Nie 18:55, 11 Mar 2007    Temat postu:

kamilka napisał:
jesli ktos ma notatke z borowskiego (czy jak mu tam jest) to bbbardzo prosze/blagam o upublicznienie


Mówisz - masz Smile Notatka kijowa, ale dla tych którzy nie mają czasu przeczytać może na coś się przyda:

Cytat:
Etapy badania statystycznego

1. Obserwacja statystyczna
a) źródła do badań statystyczno-historycznych

historyczne źródło statystyczne ma dwojaki charakter:
- historyczny
- statystyczny

kryteria – szereg warunków, wyrażonych cechami, które musi spełnić źródło, aby mogło pełnić funkcję odtwarzania procesu historycznego

sprawdziany – bardziej szczegółowe warunki i cechy, przy pomocy których sprawdzamy zakres ich występowania

test – metoda ustalania prawdopodobieństwa hipotez

Kryteria oceny obserwacji:
- cechy, wyrażające warunki poprawnej obserwacji
> częściowo kryterium zgodnośći celów obserwacji i wykorzystania źródeł
> kryteria bezpośredniośći
> kryteria jednolitośći
> kryteria zupełności obserwacji
> kryteria reprezentatywności i typowości doboru skłądnikó zjawiska masowego

Etapy poznania historycznego zjawiska masowego:
- obserwacj
- konstrukcja
- odkrycie

Kryteria formalne:
- kryteria oceny obserwacji kontrukcji i odkrycia

Kryteria porządku:
- chronologicznego
- terytorialnego
- jednolitości następujących po sobie rodzajów
- kryterium kauzalnej porównywalności

Formalne kryteria oceny źródeł

Kryterium zgodności celów obserwacji i wykorzystania źródeł:
- instytucjonalizm poważnie goranicza źródła
- o tendencji instytucji dowiadujemy się z poleceń/instrukcji/zarządzeń/ustaw instytucji
- sprawdzian zgodności celów i spr. Tendencji – sprawdzają zgodność tendencji i celu dla którego źródło powstało oraz celu w jakim współczesny badacz chce je wykorzystać
- spr. Tendencji organu obserwującego, a nawet spr. Tendencji przedmiotu obserwacji (gdy przedmiotem jest człowiek)
- spr. Tendencji osób zainteresowanych – gdy przedmiotem majątek/uprawnienia człowieka
- spr. Znoszenia się tendencji przeciwstawnych
Kryterium bezpośredniości obserwacji:
- obserwacja zjawiska masowego jest bezpośrednia, gdy wykwalifikowany i z odpowiednimi warunkami podmiot obserwacji, osobiście lub z pomocą osoby wiarygodnej przeprowadził obserwację jednostek badanej zbiorowości statystycznej i dokonał pomiaru cech tych jednostek, a wyniki obserwacji utrwalił na piśmie
- spr. Warunków obserwacji – czy są sprzyjające czy nie
- spr. Pomiaru – okoliczności pomiaru badanych cech (czy podmiot osobiście dokonał obserwacji) oraz jakich miar użyto
- spr. Utrwalenia wyników obserwacji na piśmie – istnienie wkestionariusza oraz stopień adapracji kwestionariusza do właściowoście przedmiotu i kwalifikacji w formie podpisu/adnotacji o głośnym odczytaniu treście zapisów w ich obecności

Kryterium jednolitości obserwacji:
- zjawisko masowe zaobserwowane w sposób jednolity, gdy obserwacji dokonał podmiot instruowany wiążąco przez tę samą instytucję centralną, w tym samym terminie, wg. Jednolitej i dostosowanej ostrej definicji jednostek, cech i zbiorowości, wg. Tych samych miast zastosowanych z jednakową precyzją oraz wg. Tych samych zasad klasyfikacyjnych
- spr. Centralnej dyspozycji – czy obserwujące podmioty były instruowane wiążąco przez centralną instytucję
- spr. Logicznej poprawności i ostrości definicji
- spr. Jednolitej miary, zastosowanej z jednakową precyzją
- spr. Jednolitej, prawidłowo zdefiniowanej podstawy klasyfikacji – czy obserwatorzy mogli i dokonali obserwacji w jednakowy sposób
- spr. Jednakowego prawdopodobieństwa podstawowych parametrów – czy stosunkowa liczba obserwacji nie ulega zmianie

Kryterium adekwatności obserwacji:
- kiedy jednostki obserwacji odpowiadają ściśle albo pozostają w ustalonym stosunku do jednostek realnych zjawiska masowego i jeżeli grupowanie przeprowadzone w czasie obserwacji spełnia warunki rozłączności i adekwatności podziału logicznego
- spr. Stosunku jednostek obserwacji do jednstek realnych i umownych – czy są sobie równe
- spr. Rozłączności i adekwatności podziału – kiedy obserwacja połączona jest z zaliczaniem w grupy
- spr. Adekwatności definicji

Kryterium zeupełności obserwacji:
- jeśli objęto nią wszystkie ejdnostki zbiorowości statystycznej
- spr. Zachowania wyczerpującej ewidencji lub pochodnej dokumentacji – mogą być kopie utraconych oryginałów

Kryterium reprezentantywności:
- reprezentantywność – stan idealny zbiorowości próbnej, do którego zmierzają wszelkie kwalifikowane dobory prób
- spr. Nieznajomości jednostek losowania – czy przez rozpoczęciem obserwacji wiadomo było, które jednostki wejdą do zbiorowości próbnej, a które nie
- spr. Jednakowego prawdopodobieństwa jednostek losowania wejścia do próby w momencie losowania – pozwala odzielać próby losowe od quasi-losowych i wartostwowo-losowych
- spr. Niezależności kryteriumm doboru i badanej cechy – dobór nie może mieć żadnego wpływu na prawdopodobieństwo tego, iż jednostka populacji przyjmie określony wariant badanej cechy
- dobory:
> systematyczny
> literowy
> wypadkowy
-spr. Warstwowego doboru próby:
>podział populacji generalnej na części (warstwy) bardziej jednorodne niż populacja
> losowy dobór z każdej warstwy
> odpowiednia liczebność próby
- ze względu na liczebność próby mamy trzy rodzaje doborów warstwowych:
> wszystkie jednostki losowania bywają łączone w 1 populacji próbnej
> z warstwy wylosuje się liczbę ejdnostek proporcjonalną do liczebności warstwy
> z każdej warstwy pobrano liczbę jednostek proporcjonalną do iloczynu liczebnośc warstwy i jej odchylenia standardowego
-spr. Dostatecznej lcizebności
- błędy losowe – rozbieżność w próbach losowych, quasi-losowych i warstwowo-losowych

Kryterium typowości:
- jednostka jest typowa gdy:
> ma wartość cechy istotną z punktu widzenia celu badania
> ma wartość cechy oznaczającą wyższy etap rozwoju lub elitarne stanowisko w zbiorowości
> należy do klasy wartości cechy mającej największą liczebność
> należy do próby reprezentatywnej
-spr. Ważności cechy – czy jednostka zbiorowości posiadają wartości cechy istotne dla celu badania
- spr. Częstości – ustalenie liczebności jednostki reprezentujących dane wartości cechy

Kryterium porapwności konstrukcji:
- polega na odtwarzaniu z danych ewidencji wiernego obrazu obserwowanej populacji
- spr. Porównywania ewidencji, prawozdania, tablicy statystycznej i wykresu
- grupowanie statystyczne:
> budowa schematu klasyfikacyjnego
> zaliczanie wyników obserwacji w grupy odpowiadające wyodrębnionym klasom
-parametry statystyczne – charakteryzujące strukturę, dynamikę i współzależność

Kryterium prawidłowości odkrycia:
- przemiodtem są prawidłowości kształtujące się pod wpływem przyzyn głównych oraz kompensujących się w duże masie przyczyn ubocznych

Materialne kryteria oceny źródłowej

Kryterium wiarygodności:
- zgodność treści z historycznym zjawiskiem masowym
- spr. Struktury zjawisk masowych
- spr. Tendencji zjawisk masowych
- spr. Współzależności

Kryteria możliwości odtworzenia procesu historycznego

Kryterium porządku chrnonologicznego:
- wiadomo
Kryterium porządku geograficznego:
- jako miasty przestrzenne
- jako miejscowości
- jako kierunki

Kryterium jednolitości następujących po sobie rdozajó:
- jednolitość większa lub mniejsza

Kryterium kauzalnej porównywalności:
- porównywanie odcinkowe i kompleksowe
- ze względu na cel porównywanie:
> dyferencjalne (podobieńśtwo)
> funkcjonalne (funkcja)
> kauzalne (przyczyny)

Zmienność i znaczenie kryteriów oceny źródłowej:
- źródło odpowiadające wszystkim kryteriom jest idealne
- rzadko źródło nie odpowiadaj jednemu lub więcej sprawdzianom danego kryterium


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Pongit Fan Site Strona Główna -> Dydaktyka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin