Forum Pongit Fan Site Strona Główna Pongit Fan Site
Pongit Fan Site
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Historia Polski 1918-1945 - prof. dr hab. M.W. Wanatowicz
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Pongit Fan Site Strona Główna -> Dydaktyka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 15:07, 03 Lis 2009    Temat postu: Historia Polski 1918-1945 - prof. dr hab. M.W. Wanatowicz

Jaki jest temat jutrzejszych zajęć???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Alatar




Dołączył: 05 Lut 2007
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: ja mam wiedzieć?

PostWysłany: Wto 20:07, 03 Lis 2009    Temat postu:

Prawdopodobnie konstytucje marcowa i kwietniowa.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 03 Gru 2007
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Śro 22:25, 04 Lis 2009    Temat postu:

Mam apel do Łasica- umieść proszę już swój nie wygłoszony jeszcze referat tu na forum. Może zapoznanie się z nim ułatwi co nieco in spe......

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Alatar




Dołączył: 05 Lut 2007
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: ja mam wiedzieć?

PostWysłany: Czw 16:22, 05 Lis 2009    Temat postu:

Zamieściłem kilka zdjęć z Cmentarza Orląt Lwowskich: [link widoczny dla zalogowanych]
Szkoda, że jest takie ograniczenie prędkości ściągania.

Dodatkowo zamieściłem także tutaj: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Alatar dnia Czw 16:57, 05 Lis 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łasic




Dołączył: 16 Lut 2007
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Racibórz&Katowice

PostWysłany: Nie 20:18, 15 Lis 2009    Temat postu:

Zamieszczam referat.

Celem niniejszego referatu jest przedstawienie założeń obu ustaw konstytucyjnych oraz porównanie ich zarówno pod względem ich treści, jak również okoliczności towarzyszących ich powstawaniu. Za cezury czasowe w przypadku Konstytucji Marcowej można przyjąć dzień 20 lutego 1919 roku, w którym przyjęto tzw. Małą Konstytucję - ustawę tymczasową, regulującą prawo do chwili uchwalenia właściwej konstytucji. Natomiast wydarzeniem decydującym o przygotowaniu Konstytucji Kwietniowej był dzień 26 stycznia 1934 roku, kiedy to Komisja Konstytucyjna przedłożyła Sejmowi główne tezy nowej ustawy zasadniczej.
Polskie konstytucje międzywojenne powstawały w zupełnie odmiennych sytuacjach politycznych; pierwszą, tak zwaną marcową z 1921 r. uchwalono w przeddzień zawarcia pokoju z Rosją Radziecką. Przyjmowano ją w panującej wówczas atmosferze entuzjazmu dla demokracji parlamentarnej, modelu ustroju wprowadzonego powszechnie przez zrzucające zależność narodowo-państwową kraje Europy Środkowej. Przyjęcie ustawy miało także wielkie znaczenie psychologiczne dla narodu polskiego, ponieważ uchwalono ją kilka dni przed plebiscytem na Górnym Śląsku, co było ważnym propolskim atutem w oczach Górnoślązaków, potwierdzeniem siły i jedności odradzającego się państwa polskiego. Redagowanie konstytucji kwietniowej przypadło natomiast na czas rozczarowania systemem parlamentarnym, triumfu totalitaryzmu (Niemcy, Włochy, Związek Radziecki), odczuwanych wciąż skutków wielkiego kryzysu ekonomicznego.
Po ogłoszeniu niepodległości Polski, Rada Regencyjna 14 listopada 1918 r. rozwiązała się przekazując Józefowi Piłsudskiemu pełnię władzy. Dekretem z 14.11.1918 r. Piłsudski występując jako wódz naczelny powierzył misję stworzenia rządu Ignacemu Daszyńskiemu, któremu nie udało się jednak powołać gabinetu. Dokonał tego 18 listopada Jędrzej Moraczewski. Ustrój państwa uregulowano dekretem z 22 listopada o najwyższej władzy reprezentacyjnej, którą sprawować miał Naczelnik Państwa aż do czasu zebrania się Sejmu Ustawodawczego. Natomiast 28 listopada ogłoszono zasady ordynacji wyborczej, rozpisując przyszłe wybory do Sejmu Ustawodawczego na 26 stycznia 1919 r. Oparto je na demokratycznym, 5-przymiotnikowym prawie wyborczym. Większość, to znaczy 36% głosów uzyskała endecja, silne było również ramię ludowców: PSL "Wyzwolenie" zdobył 15%, a PSL "Piast" 12%. 20 lutego 1919 r. przyjęto uchwałę sejmową, która przeszła do historii jako Mała Konstytucja. „Mimo, iż pojęcie to nie jest normatywnie zdefiniowane, na trwałe weszło do słownictwa politycznego i jest używane zarówno w literaturze naukowej, jak i publicystyce ustrojowej.” Mała Konstytucja miała obowiązywać do czasu wydania właściwej ustawy zasadniczej. Zgodnie z nią władzą suwerenną i ustawodawczą był Sejm Ustawodawczy. Natomiast władzę wykonawczą i realizację uchwał Sejmu w sprawach cywilnych i wojskowych powierzono Naczelnikowi Państwa. Do jego uprawnień należało też powoływanie na wniosek sejmu, rządu.
Prace nad tekstem konstytucji zainicjowano już w 1917 r. Jednak projekty stworzone przez Biuro Konstytucyjne Rządu czy też przez poszczególne partie polityczne nie zyskały uznania Komisji Konstytucyjnej, która przystąpiła do tworzenia własnego projektu. Za generalny wzorzec przyjęto konstytucję III Republiki Francuskiej z 1875 r. Podczas debat plenarnych dochodziło do licznych sporów odnośnie tego czy powołać senat, jaki status powinien mieć Kościół katolicki w Polsce i mniejszości narodowe, jaki zakres władzy powinien posiadać prezydent itp. Dzięki kompromisowi politycznemu stało się możliwe uchwalenie 17 marca 1921 r. Konstytucji Rzeczpospolitej, potocznie zwanej Konstytucją marcową. Jej cechą charakterystyczną jest dominacja sejmu nad organami władzy wykonawczej. Parlamentowa reprezentacja partii prawicowych w obawie przed silną pozycją Piłsudskiego doprowadziła do ograniczenia kompetencji prezydenta RP. Dlatego też, gdy w wyniku przewrotu majowego władzę przejęli piłsudczycy, ich głównym celem stała się zmiana konstytucji.
Zachowując ogół konstytucji marcowej, przeprowadzono poprawki, które miały przygotować społeczeństwo, jak i opozycję do przyszłego wprowadzenia nowej konstytucji. Tzw. Nowela sierpniowa uchwalona 2 sierpnia 1926 roku przyznawała prezydentowi prawo do rozwiązywania parlamentu na wniosek rządu, wydawania dekretów z mocą ustawy (w okresie między kadencjami Sejmu i Senatu), wzmocniła pozycję rządu w sprawach budżetowych. Sejm nie mógł rozpatrywać wniosku o wotum nieufności dla rządu na tym samym posiedzeniu, na którym zostało ono zgłoszone. Nowela sierpniowa stanowiła formalny wyraz zmiany układu sił w stosunkach między władzą ustawodawczą a wykonawczą. Sankcjonowała fakt przesunięcia się ośrodka dyspozycji władzy państwowej z sejmu do rządu.
Po uchwaleniu noweli sierpniowej rozpoczęły się w Polsce rządy sanacji, a faktyczną władzę w państwie przejął Józef Piłsudski, który w październiku 1926 r. stanął na czele rządu. Przed nowymi wyborami sanacja powołała Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem na czele z Walerym Sławkiem, który złożył projekt nowelizacji konstytucji w 1928 r. Proponowano dalsze rozszerzenie uprawnień prezydenta, m.in. o inicjatywę ustawodawczą. W trakcie prac nad nowelizacją doszło w 1930 r do rozwiązania parlamentu przez prezydenta Mościckiego. Po jego rozwiązaniu władze aresztowały 19 posłów opozycji, których następnie osadzono w twierdzy w Brześciu nad Bugiem. W wyborach z listopada 1930 r., których przebieg jest przedmiotem uzasadnionej krytyki m.in. ze względu na rolę administracji państwowej, obóz prorządowy uzyskał większość. Wraz z osłabieniem opozycji tracił swoje znaczenie coraz rzadziej obradujący parlament. Jednocześnie rozszerzał się zakres pełnomocnictw Prezydenta RP do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy. W styczniu 1934 r. w imieniu Komisji Konstytucyjnej Stanisław Car przedstawił sejmowi tezy odnoszące się do rewizji konstytucji. Podnosząc sprzeciw posłowie opozycji opuścili salę obrad, co pozwoliło sanacji uzyskać kwalifikowaną większości 2/3 głosów i uchwalić tezy jako projekt konstytucji. Było to działanie niezgodne z przepisami konstytucyjnymi. Senat przyjął projekt z poprawkami w styczniu 1935 r., a w marcu projekt powrócił pod obrady Sejmu. Poprawki Senatu rozpatrzono jednak według zasad właściwych dla uchwalenia zwykłej ustawy, a więc większością 11/20, nie wymagając przewidzianej dla konstytucji większości 2/3. Pozwoliło to odrzucić sprzeciw opozycji i przyjąć ustawę. Ostatecznie 23 kwietnia 1935 r. prezydent Ignacy Mościcki podpisał tekst konstytucji, zwanej popularnie kwietniową.
Przejdźmy teraz do porównania głównych zasad wprowadzanych przez obie konstytucje. Konstytucja uchwalona w marcu 1921 roku określiła ustrój państwa jako rzeczpospolitą (republika). Źródłem władzy w państwie był Naród, sprawujący ją przez swych przedstawicieli. Fundamentem ustroju był trójpodział władz na ustawodawczą (sejm i senat), wykonawczą (prezydent i rząd) oraz sądowniczą, wykonywaną przez niezawisłe sądy. W konstytucji kwietniowej z 1935 roku zasadę republikanizmu wyrażono w nazwie państwa oraz zwrotem - "wspólne dobro obywateli". Świadomie zrezygnowano ze stwierdzenia, że źródłem wszelkiej władzy jest Naród. Odchodzono także od zasady trójpodziału władzy. Odtąd miała być ona jednolita i skupiać się w urzędzie Prezydenta Rzeczypospolitej. Do rangi naczelnych zasad ustrojowych zaliczono idee odpowiedzialności, służebności i dobra powszechnego. Prezydent odpowiadał przed Bogiem i historią za losy kraju. Naczelne zadanie organów państwa definiowano jako służbę Rzeczypospolitej.
Pełnią i wyłącznością władzy ustawodawczej, a zarazem przewagą nad władzą wykonawczą obdarzano w 1921 r. parlament. Składał się z dwóch izb, z których silniejszy był sejm. Wyższość Sejmu zaznaczała się w procedurze legislacyjnej (uchwalanie ustaw) i kontroli nad rządem. Projekty ustaw, które mogli zgłaszać posłowie lub rząd trafiały najpierw pod obrady Sejmu. Po uchwaleniu wędrowały do Senatu, który miał maksimum 60 dni na wniesienie poprawek lub odrzucenie ustawy. Ostatnie słowo posiadał jednak Sejm. Wystarczyła większość 55 proc. głosów w izbie niższej, żeby w ponownym głosowaniu anulować poprawki lub sprzeciw Senatu. Był to też ostatni etap pracy nad ustawą przed jej wejściem w życie, ponieważ nie przewidywano dla prezydenta prawa weta. Tylko dla Sejmu zarezerwowano prawo kontrolowania rządu przez uchwalanie tzw. wotum nieufności. Uchwała taka zobowiązywała rząd lub ministra, przeciwko któremu była skierowana, do ustąpienia. Przewaga władzy ustawodawczej nad wykonawczą przejawiała się też w sposobie wyboru głowy państwa (wybór przeprowadzany na wspólnym posiedzeniu Sejmu i Senatu, czyli Zgromadzeniu Narodowym) czy chociażby kontroli nad polityką zagraniczną (ratyfikacja traktatów). Wybory do izb były powszechne, bezpośrednie, równe, tajne i proporcjonalne. Czynne prawo wyborcze do sejmu zdobywało się osiągając 21 rok życia, a bierne 25; do senatu odpowiednio 30 i 40. Z czynnego prawa nie korzystali wojskowi w okresie służby czynnej. Prawo zgłaszania kandydatów mieli wszyscy uprawnieni do głosowania. Sejm według ustaw o ordynacji wyborczej z 28 VII 1922 r. składał się z 444 posłów a w izbie wyższej zasiadało 111 senatorów. Kadencje obu izb były równoczesne i wynosiły 5 lat.
Konstytucja kwietniowa nie zmieniła struktury parlamentu, ale zmodyfikowała jego kompetencje, relacje między izbami oraz prezydentem i rządem oraz zasady wyborcze. Z zakresu uprawnień izb wyłączono sprawy sił zbrojnych i administracji państwowej, przekazując je w ręce prezydenta. Parlament mógł się też podzielić swoją władzą z głową państwa, uchwalając na jej życzenie pełnomocnictwo do wydawania dekretów prezydenckich. Prace nad budżetem nie mogły przekroczyć teraz 3 miesięcy w sejmie i 20 dni w senacie, pod rygorem automatycznego wprowadzenia w życie projektu rządowego. Zmniejszono przewagę sejmu nad senatem. Izba niższa mogła przeciwstawić się decyzjom wyższej tylko gromadząc kwalifikowaną większość (3/5 głosów). Procedura legislacyjna nie kończyła się jak poprzednio w parlamencie. Ostateczną wersję projektu ustawy musiał zatwierdzić prezydent. Do obalenia weta musiano by zebrać bezwzględną większość głosów w każdej z izb. Senat włączony został w procedurę uchwalania wotum nieufności rządowi (lub ministrom). Przegrywając głosowanie w sejmie rząd lub minister mógł jeszcze liczyć na poparcie senatu, które wystarczyło do zachowania funkcji. Obalenie rządu przez obie izby udaremnić mógł prezydent rozpisując przedterminowe wybory parlamentarne. Z podstawowych zasad prawa wyborczego do sejmu skreślono proporcjonalność. Podniesiono też granicę czynnego prawa wyborczego do 24 lat oraz biernego do 30. Gruntownie zmieniono zasady powoływania senatu. Odchodzono od reguły, że jest on w całości wybieralny. Trzecią część składu mianował prezydent. Pozostałą wybierał elitarny krąg wyborców w drodze dwustopniowego głosowania.
Konstytucja marcowa powierzała funkcje głowy państwa prezydentowi. Wybierały go na siedem lat sejm i senat połączone w Zgromadzenie Narodowe. Prezydent reprezentował państwo na zewnątrz (mianował ambasadorów, zawierał i wypowiadał umowy międzynarodowe), sprawował zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi (ale tylko w czasie pokoju), powoływał i odwoływał rząd (lub poszczególnych ministrów), obsadzał urzędy państwowe, mianował oficerów, wydawał akty wykonawcze do ustaw (rozporządzenia), powoływał sędziów, stosował prawo łaski. Jedynymi jego kompetencjami wobec parlamentu było zwoływanie, odraczanie i zamykanie sesji parlamentu. Prezydent odpowiadał za przestrzeganie prawa (konstytucji i ustaw) oraz ponosił odpowiedzialność karną przed Trybunałem Stanu (wyłanianym przez obie izby). Wykonywanie funkcji prezydenta uzależnione było też ściśle od współdziałania z rządem (Radą Ministrów). Każda decyzja prezydenta wymagała podpisu (akceptacji) premiera i właściwego ministra (zasada kontrasygnaty). Ci z kolei odpowiadali za to przed sejmem.
W 1935 roku zachowując wszystkie dotychczasowe, rozszerzono znacznie kompetencje wykonawcze prezydenta oraz nadano szereg odnoszących się do władzy ustawodawczej, a nawet sądowniczej. Zwiększyła się lista obsadzanych przez niego stanowisk. Poza urzędem Premiera uwzględniono tu m.in. Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Naczelnego Wodza, Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych. Władza powoływania równała się też prawu zwalniania z tych funkcji. Prezydent zdobywał ponadto prawo mianowania 1/3 senatorów, weta wobec ustaw i przedterminowego rozwiązywania parlamentu. Miał też możliwość wydawania dekretów. Wpływ prezydenta na sądownictwo przejawiał się w nominacji Prezesa Sądu Najwyższego, obsadzaniu składu Trybunału Stanu. Jedną z najistotniejszych innowacji było wyłączenie części uprawnień prezydenta spod warunku kontrasygnaty. Należały tu teraz m.in. wszystkie wymienione wyżej uprawnienia nominacyjne oraz rozwiązywanie parlamentu. Konstytucja kwietniowa oddawała prezydentowi pełnię władzy ustawodawczej i wykonawczej nad wojskiem. W okresie pokoju powołano do bezpośredniego kierowania wojskiem urząd Głównego Inspektora Sił Zbrojnych (był on zarazem szefem sztabu generalnego). GISZ nie podlegał kontroli ze strony parlamentu, za to był całkowicie zależny od prezydenta. W okresie wojny prezydent mógł łączyć funkcje zwierzchnika i bezpośredniego głównodowodzącego armią. Wyręczać go w tym mógł podległy mu Naczelny Wódz. Ustawodawcze dekrety wojskowe głowy państwa wymagały kontrasygnaty ministra, ale nie podlegały weryfikacji przez parlament. Radykalnie zmieniono sposób powoływania prezydenta. Tryb wybierania obejmował dwa etapy. Pierwszym było wysunięcie 2 kandydatów ze strony ustępującego prezydenta oraz przez Zgromadzenie Elektorów reprezentujące w 2/3 sejm, a w 1/3 senat. Między tak zgłoszonymi kandydatami ostatecznego wyboru dokonywać miał Naród w powszechnym głosowaniu. Drugi etap nie odbywałby się, jeżeli prezydent nie skorzystał z tej prerogatywy. Kadencja prezydenta trwała 7 lat. W przypadku wojny okres urzędowania przedłużał się aż do upływu trzech miesięcy licząc od zawarcia pokoju. Wyposażony w tak szeroki zakres władzy prezydent nie ponosił żadnej odpowiedzialności przed jakimkolwiek organem państwa.
Pozycja rządu w systemie parlamentarnym z 1921 r. nie była znacząca. Prowadził on politykę zagraniczną, wewnętrzną i obronną kraju oraz realizował ustawy uchwalane przez parlament. Powołanie rządu należało formalnie do prezydenta, lecz utworzenie go wbrew większości parlamentarnej było niemożliwe, bo groziło mu z jej strony wotum nieufności. Odwołanie gabinetu cieszącego się zaufaniem sejmu też nie wchodziło w rachubę, ponieważ sami zainteresowani, czyli premier i ministrowie musieliby podpisać własną dymisję. Doprowadziło to w praktyce do zrzeczenia się przez prezydenta praw kierowania polityką państwa na rzecz sejmu. Na czele gabinetu stał premier. Za kierunek polityki rząd odpowiadał przed sejmem (wotum nieufności). Za złamanie prawa lub przestępstwo karane sądzony mógł być na wniosek sejmu (3/5 głosów) przez Trybunał Stanu.
W konstytucji kwietniowej rząd wymieniano przed parlamentem. Zakres kompetencji wzrastał wraz z poszerzaniem uprawnień głowy państwa (prawo wydawania dekretów). Osłabiona została odpowiedzialność gabinetu przed parlamentem, pojawiała się za to zależność od prezydenta, do odwołania włącznie. Przesądzało to o możliwości koncentracji władzy w rękach głowy państwa.
Konstytucja marcowa zawierała bardzo szeroki katalog praw i wolności. Towarzyszyły im też obowiązki obywatelskie. Za najwyższy z nich uznawano wierność dla Rzeczypospolitej, dalej przestrzeganie Konstytucji i prawa, obowiązek służby wojskowej, ponoszenia ustawowych powinności (podatki), pełnienia nałożonych funkcji publicznych oraz patriotycznego wychowania swoich dzieci i zapewnienia im minimum wykształcenia. Trzy naczelne prawa: do życia, wolności i mienia państwo gwarantowało wszystkim bez względu na pochodzenie, narodowość, język, rasę czy religię. Z nich wywodzono prawa pochodne, które podzielić możemy na kilka grup. Pierwsza to gwarancje wolności osobistej: zakaz zatrzymywania powyżej 48 godzin i wymóg sankcji sądowej na tymczasowe aresztowanie, równość wobec prawa i prawo sądu. Do tej dziedziny należała także nietykalność mieszkania, tajemnica korespondencji i swoboda emigracji. Drugą grupę nazwać by można prawami polityczno-światopoglądowymi. Należały tu wolność sumienia, wyznania, myśli, prasy, składania petycji, zrzeszania i zgromadzeń. Trzecia to prawa społeczne, a wśród nich do pracy, ubezpieczeń społecznych, bezpłatnego nauczania w szkołach publicznych. Szczególną ochroną otaczano dzieci: pozbawione troski rodzicielskiej miały prawo do opieki i pomocy państwa, normowana była praca młodocianych (od 15 roku życia) i kobiet. Specjalnej regulacji podlegała kwestia własności. Uznano ją za jedną z najważniejszych podstaw ustroju społecznego. Czwartą grupę tworzyły wolności kulturalno-narodowe. Wymieniano tu wolność swobodę badań naukowych, nauczania i prawo do zachowania tożsamości narodowej przez jednostki jak i grupy (mniejszości narodowe).
Mimo że twórcy konstytucji kwietniowej nie opowiadali się za systemem liberalnej demokracji, katalog praw nie został wyraźnie uszczuplony. Figurowały w nim dalej wolność osobista, słowa, zrzeszeń, nietykalność mieszkania i tajemnica korespondencji. Z tekstu poprzedniej ustawy zasadniczej przeniesiono bezpośrednio gwarancje prawa własności, wolności sumienia, wyznania, badań naukowych i nauczania oraz praw narodowych mniejszości. Skreślono natomiast prawa społeczne. Jako granice wszystkich wolności wskazywano dobro powszechne, którym uzasadniano także "ukierunkowanie życia społeczeństwa przez państwo". Interpretacja tego pojęcia należała - w braku innego wskazania - do władzy, co otwierało pole do oczywistych nadużyć.
Możliwe było czasowe ograniczanie praw obywatelskich związane z wprowadzaniem stanu wyjątkowego w kraju. Według konstytucji marcowej stan wyjątkowy mógł wprowadzić rząd za zgodą prezydenta, jednak musiał być on zatwierdzony przez Sejm. Jeżeli izba odmówiła zgody, stan wyjątkowy natychmiast tracił moc obowiązującą. W konstytucji kwietniowej ograniczono kontrolną rolę Sejmu. Rząd dysponował znacznie dłuższym okresem, w którym mógł wprowadzić stan wyjątkowy. Korzystał także ze znacznie bardziej ogólnikowego sformułowania upoważnienia do zawieszania w tym okresie praw obywatelskich. Dawało mu to w konsekwencji większą swobodę działania.
Stosunek państwa do kościołów wyrażony w konstytucji marcowej nie uległ później żadnym zmianom. Kościoły korzystały z wolności kultu (prawo do zbiorowych i publicznych nabożeństw), swobody kształtowania swego wewnętrznego ustroju oraz osobowości prawnej (np. możliwość posiadania majątku). Wyznanie rzymskokatolickie traktowano - ze względu na przekonania większości - jako "naczelne wśród równouprawnionych". Relacje państwo- kościół miały być określone, w wypadku Kościoła katolickiego - w drodze konkordatu (ratyfikowanego przez sejm), a pozostałych - na mocy ustaw wydanych po porozumieniu z ich reprezentacjami.
Na mocy konstytucji marcowej sądy są niezależne (czyli samodzielne, nie muszą przed nikim odpowiadać) oraz niezawisłe (ich decyzja nie podlega dyskusji). Jedynie prezydent ma prawo łaski, czy może uwolnić oskarżonego, kiedy ten zostanie skazany przez wszystkie sądy. Ponieważ wg ustawy zasadniczej z 1935 roku prezydent kontroluje całą władzę państwową, podlegają mu także sądy. On także powołuje i odwołuje prezesa Sądu Najwyższego.
Konstytucje należą do tzw. ustaw sztywnych, stwarzających pewne przeszkody prawne dla przeprowadzenia zmiany ustroju. Zmiana konstytucji marcowej mogła być uchwalona kwalifikowaną większością 2/3 głosów w każdej z izb, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby jej członków. Wniosek o zmianę konstytucji musiał być podpisany przez co najmniej ¼ ustawowej liczby posłów i zapowiedziany co najmniej 15 dni wcześniej. Artykuł 125 przewidywał, że co 25 lat konstytucja ma być poddawana rewizji zwyczajną większością głosów obu izb połączonych w Zgromadzenie Narodowe. Istniała jeszcze jednorazowa i wyjątkowa sytuacja. Sejm II kadencji mógł dokonać rewizji konstytucji głosami 3/5 posłów, przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Oznaczało to, że sejm może np. zlikwidować tą drogą senat.
Według konstytucji kwietniowej jej zmiana mogła być dokonywana z inicjatywy prezydenta, rządu lub ¼ ustawowej liczby posłów. W pierwszym przypadku wystarczyła większość zwykła w obu izbach, w pozostałych: większości ustawowej liczby posłów. Gdy z inicjatywą zmian wychodził np. sejm, prezydent miał prawo zastosować weto zawieszające o wyjątkowo długim okresie – ponowne rozpatrzenie mogło nastąpić dopiero podczas kolejnej kadencji (czyli w skrajnych przypadkach na 5 lat).
Istotną zmianę w sprawach Śląska wprowadzała konstytucja kwietniowa. Konstytucja marcowa przewidywała, iż aby zmienić ustawę o autonomii Śląska wymagana jest zgoda Sejmu Śląskiego. Po wprowadzeniu w życie konstytucji z 1935 r. zgoda taka przestawała być potrzebna.
Konstytucja marcowa była konstytucją demokratyczną. Opierała się na zasadach dominacji sejmu, szerokiego samorządu i równie szerokich praw obywatelskich. W Polsce system dominacji sejmu był niezamierzonym wynikiem walki między prawicą a lewicą Sejmu Ustawodawczego. Prawica zdawała sobie sprawę, że w latach 1918-1921 rozwiązania jawnie niedemokratyczne nie mają szans realizacji. […] Jednocześnie prawica, licząc na sukcesy w wyborach sejmowych i obawiając się Piłsudskiego – jako ewentualnego prezydenta, zmierzała do maksymalnego ograniczenia jego roli.
Konstytucja kwietniowa była wyrazem tendencji określanych jako autorytarne. Koncepcja silnej władzy centralnej z dominującą pozycją prezydenta wynikała zarówno z przekonania o konieczności istnienia w państwie czynnika nadrzędnego nad innymi ogniwami państwowymi, co łączyło się z koniecznością zabezpieczenia państwa przed grożącym mu niebezpieczeństwem z zewnątrz. Zaletą konstytucji była dbałość o zapewnienie ciągłości państwa, co wyrażało się w przepisach o zagrożeniu państwa, a w szczególności o stanie wojennym, jak również w przepisach o wyznaczaniu przez prezydenta swojego następcy na czas wojny. Według Władysława Rostockiego konstytucję niesłusznie nazywano faszystowską. Jedną z cech ustroju faszystowskiego był nacjonalizm. Państwo w Konstytucji 1935 r. nie było natomiast państwem nacjonalistycznym. Ustawa kwietniowa nie przyjęła wzoru państwa totalitarnego, wszechogarniającego obywateli, przekreślającego ich swobody […]. Zapewniała wolność sumień, słowa i zrzeszeń, nie przyjmowała zasady monopartii.
Bibliografia
1. Źródła:
- Ustawa konstytucyjna z 17 marca 1921 r. [Dz.U. R.P. Nr 44, poz. 267], [w:] Konstytucja marcowa, oprac. Andrzej Burda, Lublin 1983, s. 67-101.
- Ustawa konstytucyjna z dnia 23 kwietnia 1935 r.[ Dz.U. R.P. Nr 30, poz. 227], [w:] Władysław Rostocki, Pięćdziesiąt pięć lat mocy obowiązującej Konstytucji Kwietniowej. Ustrój władzy państwowej w ustawie zasadniczej i w praktyce, Lublin 2002, s. 301-321.

2. Opracowania:
- Andrzej Ajnenkiel, Historia sejmu polskiego, t.2, cz.2: II Rzeczpospolita, Warszawa 1989
- Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1991
-Marian Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2006
- Marian Kallas, Historia ustroju Polski X-XX w., wyd. 4, Warszawa 2001
- Konstytucje Polski. Studia monograficzne z dziejów polskiego konstytucjonalizmu, t.2, pod red. Mariana Kallasa, Warszawa 1990
- Tadeusz Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 3, Warszawa 2008
- Władysław Rostocki, Pięćdziesiąt pięć lat mocy obowiązującej Konstytucji Kwietniowej. Ustrój władzy państwowej w ustawie zasadniczej i w praktyce, Lublin 2002


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łasic




Dołączył: 16 Lut 2007
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Racibórz&Katowice

PostWysłany: Nie 20:27, 15 Lis 2009    Temat postu:

Jeżeli chodzi o Wasze pytania do mnie, to wyrzuciłam z referatu część rzeczy i proponuje żebyście pytali np:
- czy wiem cokolwiek na temat Konstytucji Wolnego Miasta Gdańska z 14 VI 1922.
- funkcjonowanie władz emigracyjnych wg jakiej konstytucji? - konstytucji kwietniowej - tzw. umowa paryska 30 IX 1939 r.
- nie mam w ref nic na temat podziału terytorialnego, podziału administracji i samorządu - więc możecie zapytać, żebym trochę nakreśliła jak to wyglądało wg obu konstytucji.
- autonomia ślaska wg obu konstytucji
- ref kończę problematyką czy konstytucja kwietniowa była konstytucją faszystowską? - najwyżej zwrócę się z tym pytaniem później do was, żeby usłyszeć jakie opinie macie na ten temat.

Proszę podajcie na forum jakieś wasze propozycje pytań do wt rano, tak żebym jakby coś miała czas się przygotować. I tak obawiam się, że to będzie wyglądało podobnie jak ref Krzyśka i to ona będzie mi wytykać, że nie umieściłam np spraw administracyjnych, a wy generalnie nie zdążycie nawet oto zapytać. No ale cóż...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łasic




Dołączył: 16 Lut 2007
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Racibórz&Katowice

PostWysłany: Nie 20:28, 15 Lis 2009    Temat postu:

Zapomniałam jeszcze zapytać jak się ustosunkowaliście do jej prośby/rozkazu kupienia sobie własnych podręczników? Zamierzacie to zrobić?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KellyCMI
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Pon 9:45, 16 Lis 2009    Temat postu:

Ni chuja

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kamila




Dołączył: 23 Lut 2007
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Hindenburg

PostWysłany: Wto 1:37, 01 Gru 2009    Temat postu:

hej, to jest wersja robocza!!!!!!!!!
są tu fragmenty, które budzą moją wątpliwość merytoryczną, ale już ich teraz nie sprawdzę. Zaznaczyłam je na czerwono, ale nie wiem, czy to się tak skopiowało Sad
i nie mam pomysłu na pytania Sad

JÓZEF PIŁSUDSKI

RODZINA - MŁODOŚĆ – PIERWSZA DZIAŁALNOŚĆ


Rodzina. - Ur. 5.12.1867 roku – majątek Zułów – powiat święcański, Wileńszczyzna. Ojciec, Józef, komisarzem podczas powstania styczniowego w Rządzie Narodowym. Matka, Maria z Billewiczów, przekazała dzieciom wartości – honor, patriotyzm. Rodzina wielodzietna. Początkowo dwór zułowski bogaty, JP – sielskie dzieciństwo, później podupada, bieda.
Wykształcenie. Gimnazjum - Nauka w wileńskim gimnazjum. Samokształcenie, kółko „Spójna”. Studia – medycyna w Charkowie. Aktywny polit., x2 zatrzymany po studenckich manifestacjach.
Zesłanie. - Zamieszany w udział spisku na życie cara (nieświadomie). Skazany na 5letnie zesłanie na wsch. Syberię (Kireńsk, Tunka).

DZIAŁALNOŚĆ PRZED WIELKĄ WOJNĄ

Działalność partyjna. Wilno. Powrót 1892 –. Znów studia. Korespondent „Przedświtu”. Członkiem Sekcji Litewskiej PPS 1893. Staje na czele grupy, która dąży do organizacyjnego odrodzenie PPS na Litwie. Celem niepodległość. Zostaje członkiem Centralny Komitet Robotniczy (najwyższe partyjne gremium) – org. partyjnych struktur.
Redaktor i wydawca „Robotnika”. Żyje w konspiracji, zagrożony aresztowaniem, pseudo: Józef Grodzki, Wojnorowski, Witold Kościesza, później Mieczysław. Dba o centralna kasę, o utrzymanie kontaktów z Rosj, innymi narodowościami, kołami studenckimi w Ros. Przeprowadza się z drukarnią do Łodzi. Aresztowany – 1900 (za „Robotnika”). Cytadela w W-wie. Ucieczka.

Wyprawa do Japonii (1904 – wojna rosyjsko – japońska) Szansa na zryw narodowy. JP przekazuje opracowanie dotyczące ruchów rosyjskich wojsk na Syberii. PPS chciał: stałej subwencji dla swojej organizacji, dostaw broni, rząd japoński miał stale wysuwać na międzynarodowej arenie kwestię polską, pomysł utworzenia pl legionu. W efekcie rząd japoński uznał, że to krepuje ich politycznie i ograniczył się do wypłacenia subwencji na zakup broni i materiałów wybuchowych (ok. 20 tys. funtów).

Organizacja Bojowa PPS – wg wizji JP „popychanie” ruchu narodowego. Chciał, aby OB na dłuższą metę była armią. Powstaje także Szkoła bojowa w Krakowie. Rozłam ideowy PPS, pretekstem niechęć do formacji władz PPS. Wg. Wł. Suleji prawdziwym powodem – bojowcy nie chcieli federacji z Ros.
JP – w PPS Frakcja Rewolucyjna: niepodległość dla narodu.
Przygotowanie militarne do przyszłych rewolucyjnych zadań, (ZWC – Związek Walki Czynnej, od 1912 JP komendantem głównym) . Potrzeba zbrojnych kadr: Związek Strzelecki we Lwowie, Towarzystwo „Strzelec” w Krakowie. Utworzenie Polskiego Skarbu Wojskowego.

JP został członkiem CKR, w decydujący sposób wpływał na oblicze partii.
Droga do niepodległości. JP twórcą orientacji antyrosyjskiej –– zabranie ziem pl Rosji.


DZIAŁALNOŚĆ PODCZAS I WOJNY ŚWIATOWEJ

Stosunek do WW: szansa na niepodległą Pl. Obóz wokół JP – zamierza wystąpić w przyszłym starciu obok Austrii.

„Kadrówka” (Pierwsza Kompania Kadrowa) – była pierwszy oddział, sformowana przez JP na tzw. Oleandrach w Krakowie, w nocy z 1-go na 2-go sierpnia 1914r. Oddział 144 ludzi – kursanci szkół oficerskich, zorganizowanych pododdziałów Strzelców i Drużyniaków. Dowodził Tadeusz Kasprzycki.

Rząd Narodowy JP nie potrafił zbudować szerszego polit zaplecza w Galicji. Stąd powołał Rząd Narodowy. Była to próba budowania ze strzelcami faktów dokonanych – tj. przejęcia administracji cywilnej w Królestwie.
JP – komendantem polskich sił narodowych. Oddziały strzeleckie miały zająć w imieniu RzN Królestwo. Próba podporządkowania strzeleckich oddziałów austr-węg komendzie. (Bo w Galicji obawiają się, że Królestwo opanują partie socjalistyczne.) JP wybór – oddziały strzelekie do austr szeregów, albo rozwiązane.

Legiony. Powstają dwa legiony, we Wschodniej i Zachodniej Galicji.
Inicjatywa galicyjsko – królewiacka. Reprezentanci JP zgłaszają akces do Naczelnego Komitetu Narodowego.
Organizacja Legionów Polskich. JP - ! pułk Legionu Polskiego (Zachodni).
JP zakł Polska Organizacja Narodowa – próba utworzenia polit zaplecza w Królestwie, komitety przez zlikwidowaniem przekształca w PON.
Tworzy także Polską Organizację Wojskową. PON + POW – próba niezależności od NKN, zaplecze dla polskiej siły zbrojnej, myśl o końcu wojny.
Zostaje mianowany brygadierem.
I Pułk JP – I Brygada Legionów – próba tworzenia własnej militarnej tradycji – dążenie do manifestowania odrębności formacji legionowych, bo NKN nie uzyskało żadnych wiążących zapewnień w sprawie pl, stąd dążenie do odrębności, podkreślenia tymczasowości.
Order Żelaznej Korony dla – JP (doceniony przez austr sztabowców).

„Licytacja sprawy polskiej wzwyż” Brak samodzielności politycznej Legionów → duże uzależnienie L od Austrii, brak możliwości samodzielnego wystąpienia przeciw Rosji. Dlatego JP postanowił o wstrzymanie werbunku do legionów. → Chęć zmuszenia Austrii, aby konkretnie określiła się w sprawie pl.
Licytacje polityczne JP były by ważniejsze, gdyby istniała reprezentacja polityczna Polaków. Stworzono Centralny Komitet Narodowy 1915 – reprezentacja partii lewicy niepodległościowej. Polit JP – nie wypowiadać się definitywnie, można wtedy podbijać. Wrz ’15 r. – zgoda na utworzenie pl rządu i armi.
Dymisja JP.
Rada Pułkowników – 1916 – narzędzie do artykułowania stanowiska całej formacji (bo nie wiedział, jaki będzie nowy dowódca legionów)- nacisk na galicyjskie i kólewiackie środowiska polityczne – komendanci pułków brygad.
Legionizacja legionów . JP domaga się usunięcia z Legionów oficerów armii austr, powierzenia mu komendy nad legionowymi formacjami i usunięcia DW NKN z Królestwa. Uważa, że galicyjscy politycy chcą go i I Bryg odseparować od legionów. W efekcie kosmetyczne zmiany (galicyjscy politycy nie chcą powierzać JP dowództwa nad Legionami). Ale „legionizacja” w zamyśle JP była tylko elementem licytacyjnej polityki.

Idea „rządu i wojska”. Legiony czekają, aby Stolica wyłoniła Rząd, a Legiony uznała za swoją armię - Sosnkowski. Poparli to tylko zwolennicy JP. JP dążył do polit konsolidacji ugrupowań królewiackich. Jego pomysł na przyszła PL razem z Austrią lub z Rzeszą Niemiecką.

Kryzys odznakowy. Rada Pułkowników wystosowała memoriał z żądaniem „zalegalizowania” Komendy Legionów i przekształcenia całej formacji w samodzielny korpus. JP – podanie o dymisję, chciał w ten sposób zmusić państwa centralne do polit ustępstw w spr pl.
→ JP zdymisjonowany, a żołnierze w legionach zaczęło masowo składać podania o dymisję.
→ 5 listopada 1916 – pierwsza deklaracja państw rozbiorowych w spr pl.

Tymczasowa Rada Stanu –JP został referentem Komisji Wojskowej (1917). Prawo głosu i politycznego działania w stosunku do władz okupacyjnych, w TRS chciał uregulować sytuacje prawnopolityczną Legionów.
Tzw. Kryzys przysięgowy. Zerwanie formalnych więzi z władzami okupacyjnymi. Pretekstem tzw. Kryzys przysięgowy –JP uważał, że jest to jedyna możliwość czynnego przeciwstawienia się okupantowi
→ internowanie legionistów, masowe aresztowania w POW i org niepodl oraz JP 22 lip 1918 do Magdeburga.
Rewolucja w Niem, obalenie monarchii, 9 list 1918 – uwolnienie Marszałka.


KSZTAŁTOWANIE TERYTORIUM PAŃSTWA

Stanowisko JP – granica zach – dyplomacja, wsch – cała uwaga, militar.
Polityka wschodnia – federacyjna

Wyprawa wileńska. Klucz do spraw litewsko – białoruskich.
• Misja Michała Römera miał przekonać koweńskich polityków, aby wstąpili do rządu Wielkiego Ks. Lit.21 kw Wilno wolne. Odezwa JP – odwoływał się do hist, zarząd cywilny z miejscowej ludności. Uczciwa polityka kresowa.

• Bezskuteczna próba porozumienia z Kownem Dodatkowo – powstanie sejneńskie i próba propolskiego przewrotu w Kownie.
• Bezpośrednie rozmowy z Kownem, bez efektu.
• → „Bunt” gen Żeligowskiego 9.10 ’20. Litwa Środkowa. JP: albo federacja, albo wcielenie do PL.

Rosja
• Biała Rosja Denikin – brak porozumienia, bo oni nie chcieli niepodległej PL dalej na wsch niż do Bugu.
• Bolszewicy - Wg JP wzajemne walki w Ros nie były istotne dopóki nie zagrażały interesom PL.
• Konferencja w Helsinkach. (St ’20)Wasilewski na polecenie JP miał zmontować blok z: Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy, mieli razem zawrzeć pokuj z bolszewikami. Porażka, każdy woli oddzielnie.
• Tzw. „trzecia” Rosja – Sawnikow, Czajkowski – chcą obalić bolszewików. JP wchodzi w tą inicjatywę, bo chce mieć wolna rękę w stosunku do Kresów, a i biali i bloszewicy ich chcą.
• Pobić bolszewików: w Kijowie, plan – fakt dokonany: niepodległa Ukraina. Celem: politycznym restytucja Ukrainy Nadnieprzańskiej, militarnym zniszczenie operujących na tym froncie sił bolszewickich
• → nie udało się stworzyć państwa ukraińskiego. JP liczył na stabilizację frontu i na pokojowe pertraktacje z Kremlem. Pochód Budionnego – wymusza na PL odwrót, opuszczenie Kijowa.

• Plan JP: front pn miał wypracować czas potrzebny do przygotowania rezerw. Rozbicie Budionnego na pd pozwoliłoby na skupienie większych sił do kontrataku planowanego z okolic Brześcia. → Brześć – Warszawa – rz. Niemen – obrona.
• Pokuj ryski (18.03 ’21), fiasko polityki federacyjnej.

DZIAŁALNOŚĆ W CZASACH NIEPODLEGŁOŚCI DO 1926 R.

Tymczasowym Naczelnikiem Państwa - Chęć utworzenia międzydzielnicowego rządu, w efekcie premierem Moraczewski.JP – Ministerstwo Spr. Woskowych, ale rezygnuje, gdy zostaje Tymczasowym Naczelnikiem Państwa.
Ordynacja wyborcza, dekret o 8h/dzień i 46/tydz pracy.
Najważniejsze – porozumienie z państwami ententy.

Dogadał się JP z KNP – uznanie JP jako naczelnika do czasu Sejmu Ustawodawczego, za uznanie Dmowskiego za granicą.

Naczelnikiem państwa został 20 lut 1919. Obowiązki reprezentacyjne: dyplomaci, deputacje cywilne i wojskowe.

Wojsko – dążył do oddzielenia kwestii obronności kraju od zagadnień, które trybem urzędniczym rozwiązywałaby wojskowa administracja – np. dekret o organizacji naczelnych władz wojskowych. Dwie instytucje – Pełna i Ścisła Rada Wojenna.

Kryzys rządowy. Dymisja rządu Witosa. Nowy gabinet – Antoniego Ponikowskiegobo. JP niezadowolony z polityki MSZ Skirmunta – podpisał protokół z przedstawicielem Rosji Bolszewickiej, na mocy którego PL miała wydać Rosji 15 osób, m. in. Petrure.
Przy kolejnej próba powołania nowego rządu – niejasność małej konstytucji: NP powołuje rząd w pełnym składzie na podstawie porozumienia z sejmem. Dlatego powołano Komisję Główną, która miała powołać premiera. JP zrzekł się swoich uprawnień w tym względzie.

Wybory prezydenckie – nie chce kandydować, bo to stanow marionetkowe,
Usuwa się z oficjalnej polityki – wygaśnięcie funkcji naczelnika państwa. Zachował przewodnictwo w Ścisłej Radzie Wojennej. Przekazanie władzy Narutowiczowi 14.12. ‘22.


ZAMACH MAJOWY - DYKTATOR 1923 – 1935

Rezygnuje z funkcji szefa Sztabu Generalnego i z przewodniczącego w Ścisłej Radzie Wojennej
Projekt ustawy Szeptyckiego (później Sikorskiego) o org. naczelnych władz wojskowych. Sporne, że minister „ponosi w szczególności odpowiedzialność przed Sejmem za akty kierownictwa wojskowego”. JP: wojsko apolityczne, przegrał ta walkę.

Uchwała Sejmu ’23 „Marszałek JP jako Naczelnik Państwa I Naczelny Wódz zasłużył się narodowi” – odsyłają go w ten sposób na emeryturę.
Traugutt proponuje JP M Spr Wojskowych – odmawia, ale zawsze jest potencjalnym kandydat do najwyższych woj. godności.

Demonstracja oficerów 15 list ’25, w Sujejówku z JP, gł gen Orlicz-Dreszer – chcieli wymusić personalną dec na rządzie, niedopuszczenia mianowania na MSW gen nieakceptowana przez JP. W efekcie MSW został gen Żeligowski.

Moraczewski w st ’26 proponuje, aby JP powrócił na państwowe stanowiska, JP chce powrócić do armii

Kryzys gabinetowy:
Dymisja rządu Skrzyńskiego. JP przewidywał, że kryzys polityczny potrwa jakiś czas.
Chciał zdobyć formalną kontrolę nad wojskiem, przeforsował swoje rozwiązanie problemu org. najwyższych władz wojskowych.
Krążyły pogłoski o nieuniknionym zamachu stanu, kwestia, kiedy i kto.
Krytyka JP jako Naczelnego Wodza przez Trąmpczyńskiego, marszałka Senatu → dowód, że nie ma, co liczyć na porozumienie
10 maj – Witos tworzy gabinet, MSW – gen Juliusz Malczewski → to wyzwanie dla JP, Witos zresztą mówi publicznie, że JP powinien wziąć odpowiedzialność za państwo

11 maja – brak planu, improwizacja; oddziały wojska potrzebne do zastraszania
Ułani Stamirowskiego, strzelcy konni z Gawrolina pułk z Siedlec Baon Manewrowy – tymi siłami JP miał dysponować bezpośrednio
12 maj – JP ze swoim adiutantem udają się do prezydenta Wojciechowskiego, ale tego nie ma (wypoczynek w Spale). JP wraca do Rembertowa. Dla Malczewskiego JP to „buntownik”. JP – marsz na Wawę.
Dec podejmują wojskowi → rząd aprobuje→ prezydent aprobuje.
Prezydent – odezwa do wojska, aby dochowali wierności przysiędze. W Woj warszawskim i 2 powiatach woj lubelskiego – stan wyjątkowy.
JP- z tego Rembertowa się nie śpieszy, (bo nie chce walczyć) – kierunek Most Poniatowskiego, nie zamierza przekraczać Wisły.
Obsadzono mosty: Poniatowskiego – 1 dywizjon pułku szwoleżerów mjr. Strzelecki, Kierbedzia – oddział 36 pp. mjr. Korkozowicz.
Spotkanie ma moście JP – Prezydent. Zaskoczenie dla JP, bo Wojciechowski nie staje po jego stronie, co więcej, są żołnierze, którzy pozostali wierni prezydentowi → możliwa walka bratobójcza. → oddziały JP zakaz strzelania, aż do momentu kiedy zrobi to strona rządowa. Krwawe starcie na Nowym Zjeździe, zaczęła str. rządowa. Wojska JP – ultimatum, mogą się wycofać do 18.30. Tłum za JP, niepewność żołnierzy rządowych.
JP chce mediacji z Belwederem– rozmawia z Ratajem marszałkiem Sejmu. Bez skutku.
JP dąży do objęcia faktycznej władzy w państwie. Powołuje komisarzy: gen Składkowski komisarzem rządu na miasto stołeczne Warszawę, Roman Knoll – MSZ, Bartel – kolejnictwo, W. Jaroszewicz – MSW.
Decydujące walki 14 maja rano. W godz popołudniowych Belweder znalazł się w strefie bezpośredniego zagrożenia – ewakułacja do Willanowa – dymisja rządu, Wojciechowski składa urząd

JP – nie pragnie personalnej dyktatury, osiągną więcej niż zamierzał. Stała za nim cała siła państwa. Był dysponentem władzy. Marszałek czasem zastrzegał, że w sprawach szczególnie ważnych tylko on mógł podejmować decyzje. Zajmował się przede wszystkim obronnością kraju i polityka zagraniczną.

Pierwszy dekret prezydencki po noweli sierpniowej – 6.08’26 „o sprawowaniu dowództwa nad siłami zbrojnymi w czasie pokoju i ustanowieniu Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych”. Jednak to tylko rozwiązanie teoretyczne, JP pełnił obie funkcje aż do śmierci. – Władza nad armią świadczy o rzeczywistej władzy JP.

Parlament – zdaniem Wł. Suleji, JP postanowił go zostawić, aby mógł go kompromitować i ośmieszać, aby pokazać, że taki model ustrojowy się nie sprawdza.
Np. Próba sił – wotum nieufności dla ministrów Bartla, Sujkowskiego i Młodzianowskiego, przegłosowany, Bartel z całym gabinetem podaje się do dymisji. Mościcki ja przyjmuje, ale zaraz powołuje nowy gabinet w identycznym składzie – na życzenie JP, ale przetrwał 4 dni.

Nowy rząd – JP premierem, w rządzie 2 konsetwatystów: Aleksander Meysztowicz – MSprawie i Karol Niezabitowski – MRolnictwa. Chce pokazać, że rządzić może z każdym.

Ścisła Rada Wojenna ??? Inspektorsko – ministerialny zespół (gen z GISZ, zastępcy JP, szef Sztabu Generalnego) – miało to bycz centrum myśli wojskowej i ośrodek przygotowania państwa do wojny. Plan mobilizacji – czekał na rozwinięcie, jednak nim JP chciał się zająć osobiście, jednak nadmiar obowiązków uniemożliwiał to.

Od poł ’27 r priorytetem dla JP były kwestie personalne oraz awansowe . Nie widział nikogo na swego następcę.

Komitet Obrony Państwa ’26 – do rozpatrywania szeroko rozumianej strefy obronności. To instytucja fasadowa. Na jednym z posiedzeń JP krytykuje stan armii, np. źle zainwestowane fundusze. Brał na siebie odpowiedzialność za pełny stan obrony państwa na przebieg 1 roku. A uważa, że zagrożenie jest realne, brak stabilności na kont eu. Rosja, Litwa – zagrożenie.

Sprawa Litwy. Przewrót w Kownie w ’26. Litwa skarży się w Lidze Narodów na PL, że się zbroi i chce ich zaatakować. Genewa ’27, tajne posiedzenie rady Ligi. JP zgasił premiera Litwy Augistina-sa Voldemara-sa, bo nie dał, aby dyskutowali o kwestiach mniejszości narodowych, zapytał tylko: „Pokój, czy wojna?”, tj, czy między PL a Litwa jest stan wojny?

Sprawa posła Zdziechowskiego - Na posiedzeniu Ścisłej Rady Wojennej JP powiedział przy omawianiu separatyzmu poznańskiego: „nie będzie miał nic przeciw, jeśli kogo z tych panów pobiją lub nawet zabiją”. To odnośnie pobicia przez oficerów posła Zdziechowskiego. Możliwe, że w ten sposób poczuli się zobligowani do używania siły zbrojnej.

BBWzRządem Marszałka Piłsudskiego – 130 mandatów, ale nie mają większości, aby sformułować rząd, a tym bardziej zmienić konstytucje.
JP dec się na pozostawienie parlamentu, ale chce pozbawić Sejm najważniejszej instytucji w państwie. S. 329

Dymisja JP – zła kondycja fiz, wzg. zdrowotne
Pmoajowa refleksja JP – nie wszystko, co chciał po maju uczynić zmierza w pożądanym przez niego kierunku: opozycja, sejmowa obstrukcja, brak ludzi.

Sprawa „Czechowicza” – problem przekroczeń budżetowych za 1928 rok, 562 mln zł, celowo premier JP i Bartel nie zwrócili się do Sejmu z projektem ustawy o kredytach dodatkowych, które z reguły parlament zatwierdzał ex post. Jednak owe fundusze wspomogły akcję wyborczą BBWR. Kozłem ofiarnym miał być właśnie Gabryjel Czechowicz, minister skarbu. Sprawa przed Trybunałem Stanu, JP bierze wszelką odpowiedzialność na siebie. TS spr CZ odesłał do Sejmu

Tzw. rząd pułkowników- Świtalski, ale i tak o wszystkim dec JP
JP – niezdecydowany, czy rozegrać ostatecznie z opozycją.

Centrolew jesienią wystąpił ze wspólnym oświadczeniem w sprawie rządowej inicjatywy dotyczącej sposobu prowadzenia prac budżetowych oraz konsolidacja centrolewu i opozycji – odwołanie Świtalskiego. Centrolew, kongres w Krakowie – przeciw dyktaturze JP, chca usunięcia Mościckiego Zapowiedzenie zorg 14 września w ponad 20 miejscowościach wieców.
→ Premierem JP, daje do zrozumienia, że nie uznaje poselskiej nietykalności 29 sierp Mościcki rozwiązał Parlament, wybory na 16 i 23.11 → więc nie ma już immunitetu.

Wybory brzeskie – JP osobiście wyznaczał osoby, które miały zostać zamknięte w Brześciu, na polecenie ministra Składkowskiego, bez wyroku sądowego. BBWR uzyskał większość jednak nie na tyle, aby bez trudu zmienić konstytucję

Polityka zagraniczna – JP, kontynuator Beck (od 1932), polit równowagi, równej odległości. JP nie wierzył w skuteczność porozumień zbiorowych; próba niedopuszczenia do zblizenia miedzy sobą swoich sąsiadów.

• ’32 – pakt o nieagresji z ZSRR,

• Zaognienie stosunków W-wa Berlin - Niem – kwestionują terytorialną integralność II RP, zatargi w Gdańsku Mocarstwa przyznały Niem równouprawnienie w zakresie zbrojeń, szykuje się „pakt czterech”
• → koncentracja uwagi na granicy zachodniej, gł Śląski i Gdanski
• Tzw. wojna prewencyjna – dodatkowo na westerplatte dodano transportowiec „Wilia” – to sondaż badający reakcje Hitlera i zach mocarstw
• Polska inicjatywa – pl zajmuje Śl i Prusy Wsch, a Francja Nadrenię i Bawarię (mało prawdopodobne, bo we FR nastroje pacyfistyczne, we FR arch nie ma na to dowodów).

• JP przeciwny „paktowi czterech” .

• Ale w październiku 1933 Niemcy opuszczają genewską konferencję rozbrojeniową, a później Ligę Narodów.
-JP próbuje wpłynąć na jednoznaczne stanowisko Francji. W razie wojny z Niem, Fr dostarczy PL pomoc w sprzęcie i wesprze ją propagandowo, ale nie ogłosi mobilizacji.
-Konfrontacja poglądów Hitler – JP – misja Lipskiego. Lecz zapowiedzi Hitlera o chęci przyjaznych stosunków to propagandowy, a nie dyplomatyczny sukces.
26.01.1934 – deklaracja o niestosowaniu przemocy, wola nienaruszania przyjetych dotąd międzynarodowych zobowiązań. Na 10 lat.

Sprawy personalne. Kto po śmierci JP obejmie armię?

Pod koniec życia ingerował coraz mniej w politykę, mimo, że pozostawił sobie tzw. ostatnie słowo. Interesowały go głównie: sprawy zagraniczne i wojsko.

Konstytucja kwietniowa – mało się nią interesował. Tylko raz zarzucił Sławkowi, Prystorowi i Świtalskiemu opieszałość w pracach nad konstytucją – ’31.

Zmarł 12 maja 1935.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kamila




Dołączył: 23 Lut 2007
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Hindenburg

PostWysłany: Wto 1:39, 01 Gru 2009    Temat postu:

no właśnie, nie skopiowało się Sad
ale jak już jutro będzie gotowy, to go podeśle


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Alatar




Dołączył: 05 Lut 2007
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: ja mam wiedzieć?

PostWysłany: Śro 22:46, 02 Gru 2009    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KellyCMI
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Sob 14:47, 05 Gru 2009    Temat postu:

Wybaczcie, że tak późno - wrzucam referat o Romanie Dmowskim.

Cytat:
Roman Dmowski:
- ur. 9 sierpnia 1864r. we wsi Kamionek koło Bródna (Rosja) – obecnie Praga Południe
- ojciec – Walenty Dmowski:
- przedsiębiorca brukarski
- matka – Józefa z Lenarskich
- 3 syn (5.go rodzeństwa, wcześniej 2 zmarło), rodzina drobnoszlachecka

- nauka:
- umysłowo rozwijał się szybko:
- twierdził, że czytać nauczył się w wieku 5 lat
- ojciec wyganiał go na podwórko, żeby tyle nie czytał
- w szkole słabo mu szło
- 1875 – Gim. nr III w Warszawie (w elementarnej jeszcze po Polsku, tu już po rusku)
- kończy dopiero w 1886r. – pare razy „zimuje” (po dwa razy w 2,3,4)
- dopiero w 5klasie bierze się za siebie – szczególnie języki przyswaja z
łatwością, ma opinie ucznia solidnego i pracowitego
- 1881 - w wieku 17 lat zakłada tajne kółko uczniowskie pod nazwą
"Strażnica", którego głównym zadaniem był opór przed rusyfikacją,
wyrażony w tajnych wykładach z języka polskiego, historii, geografii i
literatury polskiej
- mówienie o poglądach politycznych trąci przesadą, ale uwidocznia to
ku czemu się skłaniali, co wynieśli z domu
- 1884 - umiera ojciec Walenty, a starszy brat i młodsza siostra ciężko chorują
- Roman musi dawać korepetycje
- nie odbija się to na wynikach w nauce, działalności w
Strażnicy – ba, rozpoczyna pracę w czytelni bezpłatnej na
Pradze
- 1886 – sekcja nauk przyrodniczych na wydziale Fiz-Mat na rosyjskim UW (biologia)
- motywy wyboru nieznane:
- Wapiński uważa, że był to kierunek politycznie neutralny
- Ignacy Chrzanowski twierdzi, że Dmowski uważał biologię za
niezbędny element ogólnego wykształcenia
- szło mu z łatwością, mimo problemów materialnych
- 1891 – tytuł „uczony stopień kandydata nauk przyrodniczych” (w uniwersytetach
rosyjskich odpowiadający stopniowi doktora w uniwersytetach niemieckich
i austriackich).
- za „Przyczynek do morfologii wymoczków włoskowatych (cilia)”.
- napisany w „języku państwowym”, ale naszpikowany rażącymi
polonizmami
- opublikowane w „Pamiętnik Fizjograficzny” pt. „Studia nad
wymoczkami. O kilku wymoczkach z rzędu „Holotricha”,
spotykanych w nalewkach siana”.


- 1887 – możliwe, że wstępuje do tajnej, międzyzaborowej Ligi Polskiej (z inicjatywy
Zygmunta Miłkowskiego), ale na pewno już w 1889
- 1888 – członek „Zetu” – Związek Młodzieży Polskiej:
- utworzony w 1887 przez Zygmunta Balickiego.
- związek z ramienia Ligi Polskiej.
- Dmowski ma tu duże znaczenie, obejmuje główne kierownictwo w
Warszawie(1889) i walczy zaciekle z socjalistami w Zecie (11 socjalistów
występuje z „Zetu” w wyniku jego działań).
- początkowo większość młodzieży socjalistycznej, działalność Dmowskiego
kierunkuje ZET na drogę narodową
- Dmowski akcentuje odrębność ruchu polskiego, dąży do pogłębienia podziałów
polsko-rosyjskich, a jeśli są takie kontakty, to trzeba je przeciąć
1888 – współpracuje z „Głosem”
- tutaj poznaje Jana Ludwika Popławskiego
- wraz z nim starcia z socjalistami na łamach prasy
- pismo uważane przez konserwatystów za skrajnie radykalne
1888 – Dmowski współtworzy organizację „Łączność”:
- miała skupiać braci „Zetu” po ukończeniu przez nich studiów
1891 – wyrusza do Paryża, gdzie uczy się języka, bywa w wielu miejscach, próbuje chłonąć
obyczajowość i wiedzę
- chciał napisać popularną historię Polski, a także podręcznik biologii
- kończy się na broszurce „Polskie partie robotnicze a sprawa narodowa”
- zredagowana wspólnie z działaczami socjalistycznymi Bolesławem
Motzem i Kazimierzem Dłuskim
- ukazała się w „Przeglądzie socjalistycznym”
- miał nie być tyle przeciw socjalizmowi, co przeciwko
socjalizmowi międzynarodowemu
-ponoć nie stronił od śpiewania „Czerwonego Sztandaru”
- znał Marksa
- uważał jednak, że socjalizm nieprzydatny w walce o
cele narodowe
- Władysław Jabłonowski wskazuje, że Dmowski mógł
próbować sprowadzić socjalistów na drogi narodowe i wykorzystać do walki – oczywiście klapa

1893 – utworzenie Ligi Narodowej:
- już w 1891 w rozmowach z Balickim i Władysławem Jabłonowskim sugerował
przeniesienie ośrodka decyzyjnego Ligi Polskiej ze Szwajcarii do kraju
- pozyskuje do tego także Jana Ludwika Popławskiego
- lipiec 1892 – Dmowski z Balickim opracowują statut
- wracając z Genewy zatrzymany na granicy i aresztowany (5 miechów w więzieniu
śledczym), statut przepada
- 1 kwietnia 1893 formalne zaakceptowanie Ligi Narodowej

- pracami ma kierować Rada Tajna – główną rolę odgrywa tu Dmowski
- w skład LN wchodzi większość członków „Łączności”(zostaje zlikwidowana),
starsi bracia „Zetu” i środowisko „Głosu”
- nie wszyscy z Ligi Polskiej tu weszli
- organizacja elitarna, liczyła zawsze ok. 100 członków
- Dmowski anonimowo pisze broszurę „Nasz patrotyzm”
- prym interesów narodowych, przeciw partykularyzmem dzielnicowym i
klasowym
- nie wyklucza powstania, ale woli pracę u podstaw: edukacja, świadomość
- duża aktywność polityczna Dmowskiego, organizuje pierwszą po 1863r. uliczną
manifestację w Warszawie w 100. rocznicę uchwalenia konstytucji 3. maja
- pochód studentów
- 1893 – wyrok:
- pobyt w cytadeli
- zakaz pobytu w zaborze ros. na 5 lat (w tym 3 pod dozorem policji)
- chciał jak najbliżej, odmówiono mu Libawy, więc osiadł w Mitawie
(na poł. od Rygi)
- 1895 – zamknięto „Głos”, LN zamiera, więc ucieka

- 1895 – osiada we Lwowie
- w zaborze austr. bieda, Polacy z innych zaborów traktowani jak obcy, którzy
przyjeżdżają odbierać im pracę
- musi znaleźć pracę by nie być deportowany – pomaga mu Benedykt Dybowski,
mianując go na swojego „prywatnego asystenta”
- 1895 III 15– pisze do „Przeglądu Wszechpolskiego” (2.tygodnik)
- 15 VII zostaje naczelnym
- Popławski również ucieka z cytadeli i współredaguje „PW”
- wspólnie wydają:
- miesięcznik „Polak”
- tajny biuletyn miesięczny LN „Pochodnia” w Opolu

1901 – przenosi się do Krakowa
- tak jak i „Przegląd Wszechpolski”, ale bez Popławskiego, który zostaje we Lwowie
(ale nadal pisze do PW)
- „PW” tubą Dmowskiego:
- skierowana do społeczeństwa wszystkich zaborów
- wskazywanie drogi do odzyskania niepodległości
- wskazywanie jak budować nowe państwo polskie

- jeśli Dmowski się nie podpisywał był czasem brany za Popławskiego
- ogłoszono programy Stronnictwa Narodowo – Demokratycznego
- 1897 – dla zaboru rosyjskiego
- 1902 – dla austriackiego i pruskiego
- 1903 – drugie wydanie dla rosyjskiego
- bardzo dokładny, dogłębny, szczegółowy
- „Wapiński”na wniosek samego Dmowskiego nie
wyrażono wyraźnie głównego celu – odzyskania
niepodległości, bo mogłoby to przeszkodzić
stronnictwu w realizowaniu swoich celów i stanowić
pretekst zaborców do ich zwalczania i nawet wyroków
sądowych
- „Głównym celem politycznym[…]jest
osiągnięcie niepodległości”

- 1989 – 1900 – liczne wyjazdy do Francji i W. B. (1899 – także do Brazylii Południowej)
- bez wyraźnego celu
- mógł lepiej poznać postrzeganie sprawy polskiej na arenie międzynarodowej i w
ogóle politykę międzynarodową, łapać kontakty
- dzięki temu był obyty, znał języki (biegle fra.,port.,ang., kumał hisz. i wł.)
- wrażenia z podróży zebrał w cyklu artykułów „Myśl nowoczesnego Polaka”

1902 - Myśl nowoczesnego Polaka:
- wydana wraz z książką Zygmunta Balickiego „Egoizm narodowy wobec etyki”
- ta bardziej naukowa, Dmowskiego publicystyczna
- wyraz wiary w odzyskanie niepodległości

- akcentuje związek między rozwojem świadomości narodowej, a procesem
demokratyzacji społeczeństwa
- postęp polega na wzajemnym uzależnianiu się i współpracy części składowych
społeczeństwa
- nie idealizuje przyszłego państwa polskiego – mówi, że będzie ciągła walka o
zmiany, przemiany, etc.


1904 – wyjazd do Japonii
- w lutym wybuchła wojno japońsko-rosyjska
- Dmowski był pewien klęski Rosji
- Polska Partia Socjalistyczna (z Piłsudskim na czele) chciała wsparcia Japonii w
powstaniu w Królestwie
- Dmowski stawił się w Tokio 2 miesiące przed planowanym przyjazdem PPS
- rozesłał najwybitniejszym osobistościom politycznym w Japonii swoje dwa napisane
po angielsku obszerne memoriały o partiach politycznych w Rosji i o znaczeniu
sprawy polskiej w polityce wszystkich trzech mocarstw rozbiorowych;
- memoriały te skłoniły rząd japoński i naczelne dowództwo armii do odmówienia
aprobaty polityce, uplanowanej przez PPS.

1905 – utworzenie półlegalnego Stronnictwa Demokratyczno-Narodowego
- chciano pozyskać klasy posiadające, inteligencję oraz wiejskie i miejskie drobnomieszczaństwo
- posiadaczy przekonał Maurycy Zamoyski, posiadacz największego
latyfundium, który wsparł finansowo endecję i wszedł do Zarządu Głównego
Stronnictwo Demokratyczno-Narodowego w Królestwie
- przekształcono Towarzystwo Oświaty Narodowej w Narodowy Związek Robotniczy
- do działań w środowiskach, które były domeną partii socjalistycznych
- legalne w zaborze austriackim, półlegalne w rosyjskim
- cele:
- autonomia dla Królestwa
- przywiązanie ludu do religii katolickiej i tradycji narodowej
- organizowano liczne manifestacje, często starcia z socjalistami
- także krwawe
- prasa:
- 1905 – zamknięcie „Przegląda Wszechpolskiego”
- 1906 – zawieszenie przez ruskich „Gońca” – pisma endecji
- „Czytelnia dla wszystkich” – też szybko zawieszona
- „Praca Polska” – Dmowski redaktorem do 1907

- 1907 – Dmowski posłem do II Dumy
- obejmuje przewodnictwo w Kole Polskim
- nie wierzył w autonomię „Polska będzie wpierw niepodległa, niż Królestwo Polskie
otrzyma autonomię”
- Dmowski sprawia, że koło języczkiem u wagi
- zaprowadza ścisłą dyscyplinę, by występować jako całość
- nie udaje im się nic osiągnąć
- Ruscy się wkurwiają, bo koło ma 10% i dodatkowo współpracuje z Litwą i Rusią
- działania dyplomatyczne sprawiaja, że musi podejmować kroki niepopularne
1907 – reelekcja
- okrojono reprezentację Królestwa o 2/3, układ polityczny niesprzyjający
- (1925) „Nie przywiozłem z Petersburga ani jednej zdobyczy, ani jednej ustawy, którą
by można było uważać za zysk polski. Natomiast polityka moja wywołała nowe
ciosy, nowe ataki na Polskę”
- dodał później, że bez tych działań niemożliwa byłaby podjęta później akcja
podczas I wś

- „Niemcy, Rosja i kwestia polska”
- skierowane do obcego czytelnika
- wskazuje tu na zagrożenie ze strony Niemiec
- żywioł polski przeszkodą do ekspansji
- Niemcy większym zagrożeniem niż ruscy
- odbija się to echem na Zachodzie, sprawa Polska znowu międzynarodowa dla
zapewnienia równowagi europejskiej

- 1909 – 8 II składa mandat:
- ferment w Warszawie, od stronnictwa odrywa się Fronda, która atakuje Dmowskiego
za neoslawizm i ugodowość z Rosją (w ramach neoslawizmu)
- Dmowski jak nikt nienawidził ruskich
- (wspomnienie Wolikowskiej)nie wpuścił adiutanta ros. Do domu
Lutosławskich „Tego człowieka nie można przyjąc w polskim domu!
Pani droga (Zofia Lutosławska), wolę dwa razy zapłacić, aby tego
wstydu nie miała wasza kochana rodzina”
- Liga zrywa z Zetem:
- utrata wpływu na młodzież, co później będzie ciężko odrobić
- odchodzi Narod. Zwi. Robot – ok. 10ooo
- składa mandat, żeby przypilnować spraw w Warszawie
- całe SDN było w coraz ciężej sytuacji
- szykany, trzepania na ganicach, nawet „Goniec” atakuje Dmowskiego
- krytyka za działalność polit. w Dumie
- zrażał do siebie ludzi ostrym językiem i niewybrednym dowcipem
- w SDN musiał uzyskać wotum zaufania – uzyskał i składa mandat
- zdecydowało to o losach stronnictwa i przywódcy, choć było blisko

- Dmowski zawiesza bojkot szkół rosyjskich
- kolejny rozłam, luźne stosunku z galicyjskim SDN i wrogość z Zetem
- prawdopodobnie uznał, że jeśli nic nie osiągnięto w ten sposób przez tak długi czas,
to trzeba szukać innych środków

- Dmowski liczy, że zapowiadająca się wojna rozwiąże problem:
- 1909 na polowaniu w Suchowoli, wspomnienie Kazimierza Fudakowskiego
- nie chciał strzelać, ale pędzący w jego stronę zająć zabił się – grzmotnął w drzewo
- „Do lężącego przecież nie strzelę, a że przed mym stanowiskiem obrał sam
śmierć, przeto choć nie strzelony przez mnie jest mój”
- funkcję drzewa ma spełniać wojna
- Rosja od dłuższego czasu w kryzysie i słaba
- Liga narodowa ma być „przeciw Niemcom” – Dmowski pierwotnie chciał popierać
Rosję, ale Stanisław Grabski go przekonał

- Kandydował do IV Dumy
- wszyscy mu to odradzali, bo będzie klęska
- Dmowski jednak chyba szukał okazji do wystąpień
- pierwszy raz ukazuje niechęć do żydolców
- nie wierzył w ich asymilację
- wskazywał na sympatie rosyjskie
- jest ich za dużo, są skupieni – mieli duży wpływ na wybory w jego
okręgu

- chłodny stosunek do Kościoła:
- widział potrzebę taktycznego sojuszu SDM z Kościołem
- wierzył też, że naród jest silnie związany z Kościołem

- Piłsudski i Dmowski:
- obaj uważają Rosję za kolosa na glinianych nogach
- obaj liczą na wybuch wojny europejskiej
- obaj chcą niepodległości

- różnica taktyk
- wynika z różnic w sposobie myślenia (Pił krótko, Dmowski dłfalowo)
- wynika z odmiennych warunków działania
- Pił. Bardziej elastyczny

- Dmowski wcześniej stał się politykiem o międzynarodowej randze, co mu
przeszkodziło, bo musiał działa u Ruskich, co zaszczytów mu nie przynosiło

- Dmowski dużo podróżuje:
- W.B., Francja, Wiedeń, Berlin.
- głównie cele zdrowotne




1914 VIII 12 – Dmowski przybywa do Petersburga:
- przedstawiono mu projekt manifestu wielkiego księcia Mikołaja do Polaków
- mowa o autonomii, a nawet o samorządzie
- Dmowski nie odrzuca w nadzieji, że będzie to podstawa do pełnej niepodległości
- przykłada rękę do planu zachodniej granicy w rozmowach z msz Siergiejem
Sazonowem
- GŚ
- cz, Dolnego (pow. Sycowski i namysłowski)
- całe Poznańskie
- powiat lęborski i bytowski na Pomorzu
- tzw. Prusy Zachodnie i Wschodnie

- ze strony ruskich to tylko sondaż

- 1914 – próby stworzenia u boku ruskich wojska polskiego
- Dmowski przeciwny
- w Autrii się tworzy
- SDN też próbuje, ale ruscy upatruja w tym zarzewie buntowników i utrudniają
- rezygnują

1915 –wizyta Grabskiego w Petersburgu (wtedy już Piotrogród):
- jałowa, ale Dmowskiemu zależy na grze na czas
- nie chciał przypierać ruskich do muru w sprawie autonomii dla Królestwa, tylko
odejścia od polityki ograniczeń żywioły polskiego na Kresach

Dmowksi wyrusza na Zachód:
- orientuje się, że to Zachód będzie decydował o podziale
- pozostawia ludzi do pertraktacji w Petersburdu
- działania zaczepia w Londynie, gdzie ma najwięcej swobody
- Watykan pod silnymi wpływami niemieckimi
- Paryż oględnie liczył się z zamiarami sojuszników Rosjan

1915-1916 – Solur, Caux, Lozanna:
- tutaj planował z Marianem Seydą i Centralną Ajencją
Polską
- wzmocnił nastroje antyniemieckie (wcześniej w CAP były zawahania)
- Dmowski zostaje zauważony przed dyplomacje zagraniczne, nawet sam kanclerz
proponuje spotkanie w sprawie polskiej


1916 – honorowy doktorat filozofii w Cambridge:
- działa w Anglii, przeprowadza wiele rozmów, agitacja sprawy polskiej
- Anglia ma inny punkt widzenia co do przyszłości Polski
- chcę Polski w granicach etnograficznych i związanych z Rosją
- inaczej trzeba zburzyć mapę tej części europy
- podobnie Paryż
- Dmowski naprawdę musi się wykazać

1916 I 8 – memoriał złożony Izwoolskiemu – ambasadorowi rosyjskiemu
- dla swojego i dla dobra koalicji Rosja powinna ogłosić niepodległość Polski
- naściemniał, że Niemcy przebąkiwują o obietnicach, które mogą znaleźć poparcie
wśród Polaków, a ci odwrócą się od Rosji
- rozesłany także do innych rządów koalicji
- Dmowski wykorzystuje moment wywarcia nacisku, a Rosji sprawił problem
- Dmowski ma propozycję spotkania w tej sprawie w Piotrogrodzie, ale słusznie uznał,
że grozi mu to aresztowaniem i że nie wróci już na Zachód

1916 XI 5 – proklamacja dwóch cesarzy
- mowa o „samodzielnym królestwie” z zaboru rosyjskiego
- Dmowski odrzuca i agituje za pełną niepodległością z dostępem do morza
- czekamy jak to przebije koalicja
- „Tak Niemcy cokolwiek robili dla wygrania sprawy polskiej podczas tej wojny,
chybiali celu, i zamiast robić dla siebie, robili dla nas”

26 I – 2 II 1917 – zjazd lozański:
- referat Dmowskiego na podstawie którego przygotowywano utworzenie
reprezentacji narodowej na Zachodzie

III 1917 - wybucha rewolucja, co rozwiązuje ręce Dmowskiegmu
- z jednej strony zaskoczyło go to, z drugiej chyba jednak spodziewał się tego
- wierzył, że w Rosji dalej będzie kryzys,
- nie łudził się jednak na złągodzenie stanowiska względem Polski
- liczył, że Rosja przestanie być mocarstwem



25 III 1917 – Dmowski przedkłada szefowi Foreign Office Arthurowi Balfourowi 2 dok:
- Pro Memoria
- odbudowa Polski warunkiem równowagi europejskiej
- domaga się wydania przez koalicję specjalnej deklaracji, że jednym z celów
wojennych koalicji jest zjednoczenie ziem polskich i utworzenie
niepodległego państwa
- Memoriał o terytorium państwa polskiego
- to samo +…
- „musi ono być dostatecznie duże i silne”
- „musi posiadać warunki gospodarczej niezawisłości od Niemiec, z których
najgłówniejszymi są dostęp do morza oraz posiadanie bogatych śląskich
pokładów węgla, położonych na obszarze narodowym polskim, lecz
podzielonych przed wojną granicami Rosji, Austrii i Niemiec.”
- „musi to być państwo suwerenne ze swą własną polityką zewnętrzną, ażeby
mogło działać na rzecz organizacji narodowości Europy Środkowej i ich
wyzwolenia spod niemieckiego wpływu”
- terytorium:
- Z Austrii – Galicję i połowę Śląska cieszyńskiego
- Rosji – mniej więcej do 2 zaboru (Królestwo, gubernie kowieńską,
wileńską, grodzieńską cz. mińskiej i Wołyń)
- Niemiec – to samo co w 1914 Sazonowowi
- namawia go również by Anglia skłoniła nowy rząd rosyjski (Milukowa) do wydania
razem z całą Ententą deklaracji o odbudowaniu Polski zjednoczonej i niepodległej
- bez sutki
- mówił jak powinien wyglądać nowy ład europejski
- państwa narodowe, Polska wśród nich najsilniejszą barierą antyros.
- Niemcy ograniczyć do gr. etnicznych, bez wysepek
- jedynie Sudety dla Czech jako gr. Naturalna
- też o Bałkanach
- sam nie był pewny jak potoczy się kwestia ukraińska


„Zaczęła się jakby nowa wojna […]. Główny wróg Polski, Niemcy, broni swego panowania nad nią, pomaga mu drugie państwo rozbiorcze, Austria, trzecie zaś, Rosja, zrzekłszy się panowania nad Polską, leży w bezwładzie. Przeciw Niemcom walczą o wolność narody Zachodu, ku którym Polska zawsze się zwracała i w których pokładała swe nadzieje.”

- 15 VIII 1917 – utworzenie Komitetu Narodowego Polskiego we Francji
- duży udział Dmowskiego, żeby przygotować się do objęcia władzy po uzyskaniu
niepodległości
- zostaje prezesem
- w skład wchodzą tylko endecy i realiści (Partia Polityki Realnej - konserwa)
- chciał to zmienić, poszerzyć, ale bez skutku
- Paderewski się tutaj znalazł
- Dmowski stara się o podporządkowanie Komitetowi tworzonej we Francji Armii
Polskiej
- udaje mu się to dopiero w 1918 po zakończeniu działań wojennych
- Komitet działa w Paryżu gdzie przenosi swoje działania Dmowski
- z powodu tworzenia się Armii Polskiej

- zostają uznani przez kolejne państwa za reprezentację polską
- mają prawo wydawania dokumentów Polakom i organizowania biur spraw
cywilnych

- 3 VI 1918 – uchwała koalicji co do celów wojennych:
- wśród nich niepodległa Polska z dostępem do morza
- sukces!

II 1918 – wręcza ministrom francuskim opracowaną przez siebie mapę rewindykacji polskich

1918 - Dmowski objechał obozy tworzącego się wojska w Aleçon, Maners, Le Mans i
generalny w Sille Le Guillaume

22 VI 1918 - na polach Sault w Szampanii wręczył czterem pułkom błękitnych żołnierzy
polskich sztandary, ufundowane przez miasta: Paryż, Nancy, Belfort i Verdun
- wyraz polityczny, bo nie chciał, by Armia Polska była tylko figurantem
- Francuzi chcieli mieć pełną kontrolę nad Armią Polską
- dowódcą gen. Józef Haller – nominacja KNP, a nie prezia Fra. Czego chcieli
- Francja chce jak najszybciej zobaczyć wojsko polskie na froncie, my
zwlekamy i robimy uniki

1918 - Zacieśnił współdziałanie z Czechami i ułożył deklarację antyaustriacką, z którą na
kongres mniejszości narodowych Austro - Węgier w Rzymie udała się delegacja
Komitetu pod przewodnictwem Mariana Seydy.
- wyrzuca aliantom, że mało robią dla Czechów i południowych Słowian
- pomaga Rumunom w zjednoczeniu kosztem Węgier
- opracowywał z kolegami w Komitecie kwestię litewską, którą pierwotnie myślał
załatwić w formie autonomii Kowieńszczyzny pod zwierzchnictwem Polski

VIII-X – wizyta w USA:
- USA nie przewidywały dla Polski Prus Zach. I wschodniej Galicji
- stąd decyzja o przyspieszeniu przyjazdu do USA
- rozmowy z Louisem Marshall’em i prezydentem Wilson’em
- jałowe
- dystans do niego, możliwe że z powodu kwestii żydowskiej
- bardziej przychylni Paderewskiemu
- wystąpił z Paderewskim na sejmie wychodźstwa w Detroit
- 8 X wręcza Wilsonowi memoriał programowy z przewidzianą autonomią dla Litwy
etnograficznej.

- dogaduje się z Piłsudskim, nawet do Komitetu wchodzi 10 ludzi zaufania Naczelnika
- KNP nie może uzyskać statusu rządu na arenie międzynarodowej
- Rada Regencyjna sobie poczyna śmiało w kraju
- Dmowski wysyła Stanisława Grabskiego (przeszłość socj.) do porozumienia
- Dmowski chce uniknąć podwójnego przedstawicielstwa
- Piłsudskiemu też zależy na porozumieniu
- KNP uznaje rząd Paderewskiego

29 I 1919 – Jeacques Clemenceau wzywa Dmowskiego na posiedzenie Rady Dziesięciu
- na miejscu dowiaduje się, że ma przedstawić całokształt kwestii polskiej
- 5h o polskich rewindykacjach, bez notatek, dopiero w drugiej części zaopatrzył się w
mapę
- sam tłumaczył z franc. na ang., gdyż nie wierzył obcym tłumaczom
- zaimponował nawet niechętnemu mu Davidowi Lloyd George’wi

- utworzono Komisję Spraw Polskich:
- kierownictwo Jules Cambon
- ma przygotować projekt granic Polski
- wynik przechodzi najśmielsze oczekiwania:
- uwzględniono niemal wszystkie postulatu
- zalecono jedynie plebiscyt na Mazurach
- Lloyd George kwestionuje, ale Komisja przedstawia znowu to samo
- warunkowo przyjęto
- Rada Pięciu znowu kwestionuje ustami Lloyda Goerge’a, co powoduje ostre ataki
Dmowskiego

- ścieranie się koncepcji federalistycznej:
- nie wiadomo czy inne będą się chciały skonfederować
- trzeba stworzyć takie państwo, które przyszłe pokolenia utrzymają
- Dmowski chce przyłączenia wszystkiego „co da się strawić”
- problem ukraiński
- może ich być więcej niż Polaków
- mogą stać się hegemonem
- no i pierwsze walki właśnie z ukraincami

23 II 1919 – szczegółowo uzasadnia przed Komitetem Narodowym Polskim swoją koncepcję
granic
28 II - podaje notę o granicy zachodniej
3 III 1919 - wschodniej

Dmowski zepchnięty na drugi plan
- Paderewski przyjeżdża do Paryża i przejmuje rozmowy międzynarodowe

28 VI 1919 - w zwierciadlanej sali Wersalu Paderewski i Dmowski kładą podpisy pod
traktatem wersalskim, przywracającym Polskę na mapie Europy

10 IX 1919 - Dmowski podpisuje traktat koalicji z Austrią w Saint Germain (bez decyzji o
Galicji wschodniej)
- umowa z Czechami o plebiscycie w Cieszynie

- choruje, wyjeżdża do Algieru


„Ile starczy ci jeszcze sił na takie życie? – do odzyskania niepodległości!”
- wyprorokował soie

V 1920 – wraca do kraju – do Warszawy
- pierwszy raz od odzyskania niepodległości
- dystansuje się do działalności endecji w parlamencie
- możliwe, że zamyśla o stworzeniu czegoś pozaparlamentarnego
- za późno wraca do kraju by się włączyć w walkę o władzę

VII 1920 – Dmowski na posiedzeniu Rady Obrony Państwa wnioskuje o zmianę Naczelnego
Wodza
- uważa, że jego ambicje wykraczają poza ramy ustroju konstytucyjnego
- także sprawa ukraińska – zdaniem Dmowskiego sojusznik Piłs. - wojo ukr. - na
wschodzie zbyt swawolnie sobie poczyna
- rozmawia wcześniej z Piłsudskim, ale nie ma ugody, kompromisu czy współpracy
- Dmowski nie chciał się wikłać w bezwzględną rywalizację
- Dmowski występuje z ROP

- przenosi się do Poznania
- konsternacja w obozie narodowym
- obalenie Pił. Zbyt ryzykowne, a współpraca niemożliwa
- możliwe, że chce stworzyć drugi rząd z własna armią, ale to raczej działania jego
przyjaciół niż jego samego

1922 – przenosi się do Chludowa
- nabył od Urzędu Osadniczego ok. 5ha:
- „wyhodowałem jabłka wielkości głowy Pił.”

- Dmowski z dezaprobatą odnosi się do Związku Ludowo-Narodowego, który za bardzo
angażuje się w zwykła walkę polityczną.
- odmawia kandydowania do sejmu

W rozmowie z Zygmuntem Wasilewskim wiosną 1923:
„Nie jestem do dzisiejszych walk politycznych. To nie dla mnie robota, muszą ją prowadzić siły nowego typu. Myśmy swoje zrobili. To, cośmy chcieli i zamierzali, przeprowadziliśmy […]. Ja jestem do robót większych. Jeżeli przyjdzie taka chwila i będę potrzebny, to stanę i nie ulęknę się niczego, ale do walki codziennej, partyjnej, parlamentarnej nie zmuszajcie mnie. My mieliśmy wyobraźnię twórczą, wskrzesiliśmy Polskę, myśmy byli filozofami. Dziś potrzeba wykonawców praktycznych i talentów gospodarskich.”

1923 – doktor honoris causa U.Poznańskiego
- za rządów Władysława Sikorskiego otrzymał wielką wstęgę odrodzenia Polski
1927 – nagroda literacka od miasta Poznania
Pomysł utworzenia Fundacji im. Romana Dmowskiego:
- odmówił, proponował założyć internat wychowawczy

- publicystyka (Przegląd Wszechpolski):
- zapowiadał kataklizm gospodarczy, który miał wisieć na Europą
- nie podobał mu się ustrój konstytucji marcowej
- niechętny parlamentaryzmowi, ale zmiana teraz zbyt ryzykowna

- o dyktaturze:
- „Gdybyśmy mieli człowieka, posiadającego wartość choć połowy Mussoliniego, gdybyśmy umieli wytworzyć choć połowę organizacji w rodzaju faszystowskiej, która nie byłaby w najmniejszej mierze ani towarzystwem wzajemnej adoracji, ani mafią, chętnie bym się zgodził na dyktaturę w Polsce”
- podkreślmy warunkowość

- kontakty z Młodzieżą Wszechpolską:
- elitarna organizacja młodzieży akademickiej w kręgu narodowym

27 X – 14 XII 1923 – pod namową Stanisława Grabskiego wchodzi do rządku Witosa
- jako minister spraw zagranicznych
- zastąpił Mariana Seydę
- Dmowski złagodził kryzys Polska – ZSRR
- 13 XII poselstwo radzieckie w Wawie dostaje notę, że Polska uznaje ZSRR
- politykę zaprezentował 16 XI przed Komisją Spraw Zagranicznych:
- ścisłe przestrzeganie traktatów
- nieinterweniowanie w sprawy wewnętrzne innych państw
- rozwijanie stosunków handlowych ze światem

- po przewrocie majowym
- krytyka parlamentu, oskarżony o tchórzostwo i uległośc, konszachty
- system demokracji parlamentarnej jest zbankrutowany

- potrzeba zmian i utworzenia nowej organizacji pozasejmowej
- Młodzież Wszechpolska prosi go o pomoc
- VI – VII 1926 – w cyklu artykułów wysuwa postulat reorganizacji obozu narodowo-
demokratycznego i zorganizowanie na nowych podstawach całości sił
nacjonalistycznych

4 XII 1926 – utworzenie Obozu Wielkiej Polski
- twór ponadpartyjny (w 1930 - 35ooo)
- Dmowski przewodniczącym Wielkiej Rady oraz Wielkim Oboźnym
- właściwie władza dyktatorska, gdyż wszystkie stanowiska mianowane
- duża rola kościoła rzymskokatolickiego i tradycji
- dyscyplina społeczna i obyczajowa musi być
- akcenty antysanacyjne stonowane
- nie jest też ultra antyliberalne

- możliwe, że celem wejście do władzy i zarządzenie dyktatury na wzór Włoski
- mogło sprawia wrażenie ruchu faszystowskiego
- lipa, generalnie zaangażowali się jedynie endecy akademiccy

- z czasem dystansuje się do faszyzmu, bo jest on dobry na czas krótki

IV 1927 – utworzenie Ruchu Młodych OWP:
- Dmowski obejmuje bezpośredni patronat
- wspiera młodych działaczy w pięciu się w górę hierarchii stronnictwa

1928 – utworzenie „Straży”
- miała de facto zastąpić zlikwidowaną w 1927 Ligę Narodową
- nieprzydatna i nieskuteczna
- w kierownictwie miejsce także dla młodych
- dążył w ten sposób do wymiany pokoleń
- potrzeba ludzi młodych i zdeterminowanych

1928 – przerodzenie Związku Lud.-Dem. W Stronnictwo Narodowe:
- Dmowski odmawia kierownictwa, wyznacza Joachima Bartoszewicza
- chciał włączyć OWP, ale opór i nie forował tego na siłę
- nie chciał secesji pamiętając los Zetu
- z czasem ścisła współpraca i drobne przemieszanie

- rozłam na Starych i Młodych:
- Dmowski nadal wspiera i stoi za młodymi murem

- „Pułkownicy” szukają porozumienia z Dmowskiem:
- nie chce rozmawiać z Walerym Sławkiem:
- „z bałwanem szkoda czasu”


- zapytano co trzeba uczynić, by usiadł do rozmów z Piłsudskim:
1) napady muszą być ukarane
- chodzi o napad na byłego ministra skarbu Jerzego Zdziechowskiego i
nieporadności sądownictwa
2) zagraniczną politykę musicie robić naszą
3) cichy wewnętrzny front antyżydowski
4) uzgodnienie rozsądnych zmian konstytucji
- echo
- Dmowski nie akceptuje ogólnego kierunku przemian po przewrocie
- policja „opiekowała się nim”
- szukała sposobności do użycia siły
- taka sytuacja praktycznie całego obozu

- Brześć dosięga także obóz narodowy

- działalność publicystyczna:
- wydaje książki (m. in. „Przewrót”, które ma być jego opus magnum)
- „Żydowstwo, komunizm, prostytucja, masoneria – wszystko to są potęgi
międzynarodowe”
- taki wydźwięk ma jego publicystyka
- inna niż ta przed wojną
- ciężko jednak zarysować generalny kształt jego publicystyki

- młodzi popadają w ekstremizm:
- Dmowski go nie tępi, licząc że z niego wyrosną – pomylił się

- Dmowski kpi sobie z Hitlera
- nie wróży mu sukcesu
- wyśmiewa herrenvolk i koncepcję rasową
- o obliczu współczesnych narodów zdecydowała historia, a nie biologia
- po prostu nie lubił Niemców, uważał ich za wrogów – podobnie jak ruskich

- Dmowski nadaje Kościołowi wielką rangę, wiąże go z rozwojem cywilizacji
- sam, wbrew opinii nie był całkowicie chłodny
- znał pieśni, całe msze na pamięć, ale chadzał do kościoła w ważne święta

- dystansował się do siebie, nie chciał hucznych uroczystości

12 V 1935 – umiera Piłsudski:
„Gdy pytano o program, odpowiedź była <<idea marszałka Piłsudskiego>>. Wyznawcy tej idei nie ważyli się jej tłumaczyć. Dopiero w następstwie wyjaśniały ją częściowo fakty. Dziś, gdy mózg, który tę ideę stworzył i rozwijał, przestał działać, spadkobiercy jej będący w rządzie czy poza rządem, są zmuszeni sformułować ją w program. System władzy, stworzony przez zmarłego, ma to do siebie, że może przetrwać tylko w oparciu o centralną postać stanowiącą źródło wiedzy. Niepodobna rozpisywać się o jego życiu i czynach, o jego umyśle i charakterze, bo przez pewien czas po swej śmierci będzie on zbyt żywym dla swych zwolenników i przeciwników, ażeby mogli z potrzebnym spokojem o nim mówić. Trzeba stwierdzić tylko fakt, że rola, którą odegrał, wytwarza z chwilą jego śmierci pierwszorzędnej wagi sytuację polityczną.”
- zawieszono za to Gazetę Warszawską
- po śmierci Dmowskiego obóz rządzący nie wziął udziału w uroczystościach pogrzebiwych

2 I 1939 – umiera w majątku Niklewiczów w Drozdowie pod Łomżą
- SN chce zabalsamowania zwłok – Dmowski wcześniej zastrzegł, że nie chce
- cmentarz Najuboższych na Brudnie
- 100ooo uczestników
- 9 miesięcy przed kataklizmem wojennym, który zmiótł z mapy państwo, do którego
powstania tak wydatnie się przyczynił.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Alatar




Dołączył: 05 Lut 2007
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: ja mam wiedzieć?

PostWysłany: Wto 18:46, 08 Gru 2009    Temat postu:

W sekretariacie nie wiedziano nic o tym by jutrzejsze ćwiczenia miały się nie odbyć, ja przyjmuję zatem, że ćwiczenia są.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kamila




Dołączył: 23 Lut 2007
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Hindenburg

PostWysłany: Sob 13:58, 19 Gru 2009    Temat postu:

mam do sprzedania:

Czesław Brzoza, Leon Sowa, HISTORIA POLSKI 1918 - 1945 , Kraków 2006. :czytaj:

(książka jest prawie nieużywana, jeszcze pachnie nowością, na ok 30 str podkreślenia ołówka i mazaka)

za 49 zł (cena z księgarni 64,90)

Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
klansmen




Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: z Ziemii Przodków

PostWysłany: Nie 22:50, 20 Gru 2009    Temat postu:

a ja sprzedam pewien bardzo ostatnio poszukiwany napis wykonany w stali (stan bdb, język niemiecki) Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Pongit Fan Site Strona Główna -> Dydaktyka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin