Forum Pongit Fan Site Strona Główna Pongit Fan Site
Pongit Fan Site
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Metodologia
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Pongit Fan Site Strona Główna -> Dydaktyka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KellyCMI
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Pią 6:45, 16 Sty 2009    Temat postu:

si, ale nie wiem jakie były oceny.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KellyCMI
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Nie 12:10, 18 Sty 2009    Temat postu:

Do których zajęć obowiązuje kolos? Do Sprawdzania i uzasadniania włącznie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
agata
Administrator



Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Nie 14:42, 18 Sty 2009    Temat postu:

tak, do tych ostatnich.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KellyCMI
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Sob 14:09, 07 Mar 2009    Temat postu:

Znalazł się szaleniec, który podjął się opracowania tych pytań? Wink jakieś notatki czy cuś?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KellyCMI
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Sob 14:31, 21 Mar 2009    Temat postu:

Dla tych niewielu, którzy nie ogarnęli jeszcze metodologii - próbowałem jakoś ogarnąć te pytania, które zdołaliśmy uzyskać i znaleźć na nie odpowiedzi. Wyszło mi coś takiego:

Cytat:
1. Metodologia normatywna:
- zestawia normy poprawnego postępowania naukowego i wskazuje na stopień rozwoju danej nauki
2. Metodologia stosowana:
- każdy historyk posługuje się metodologią, to indywidualny sposób postępowania naukowego
3. Informacyjna struktura źródeł:
- powierzchniowa – info, które widać na pierwszy rzut oka, bezpośrednio
- znakowa – czynna rola historyka, który interpretuje pewne symbole, znaki
- oznakowa – w przeciwieństwie do znaku nie ma tu intencji komunikacyjności, od wiedzy interpretatora zależy jak oznaka będzie odbierana
4. Doświadczenie metodologiczne:
- wiedza, jaką nabył historyk formułując własne tezy
5. Jak powinien być interpretowany fakt wg Kuli (abc):
- wynika z wiedzy pozaźródłowej historyka
6. Pytanie wyjaśniające (abc):
- odpowiada na pytanie ‘dlaczego?’
7. Ilość źródeł jeżeli wzrasta….:
- …to wzrasta też baza wiedzy

1. A jest zjawiskiem B kiedy…:
- …A wynika z B
2. Ideał nauki dla historyka:
- nauka realna
3. Podział metodologii wg Opolskiego
4. Kategoria:
- kluczowe pojęcie i znaczenie wokół których organizuje się myśl, każdy tekst posiada pojęcie, które go organizuje, kształtuje pole teoretycznych badań, jest także przedmiotem analiz
5. Wyjaśnianie:
- odpowiedź na pytanie ‘dlaczego’, polega na uchwyceniu momentu zależności tego co chcemy wyjaśnić z tym, co występuje jako czynnik sprawczy
- dotyczy motywu działań ludzi oraz dotyczy przedmiotu
6. Teorie prawdy
7. W jakim procesie niepotrzebna jest wiedza źródłowa:
- w codziennej działalności praktycznej w trakcie obserwacji

1. Doświadczenie metodologiczne:
- widza, jaką nabył historyk formułując własne tezy
2. Metodologia pragmatyczna
3. Znak:
- wytwór ludzki lub ludzka czynność, służąca komunikowaniu określonych stanów rzeczy
4. Kiedy A jest przyczyną B, to…;
- …jeśli A to przyczyna, a B warunek, to A jest wcześniejsze lub niepóźniejsze
5. Model Hempla:
- dedukcyjno-nomologiczny
- punktem wyjścia jest przesłanka ogólna (dedukcja), przesłanką większą stanowią słowa
- mamy pewne prawo P, które stwierdza, że jeżeli znajdą się pewne okoliczności, to będzie mieć miejsce pewne zjawisko

6. Obowiązująca koncepcja prawdy:
- konsensualna
7. Fakty historyczny:
- odzwierciedlenie przeszłego wydarzenia (Kula, Topolski)

1. Pragmatyczna metodologia
2. Systematyzacja:
- uzyskanie ostatecznej odpowiedzi na postawione pytania
3. Ryzyko rozumującego:
- mimo przesłanego wskazujących na poprawności toku rozumowania, może wystąpić prawdopodobieństwo popełnienia błędu
4. Praktyka społeczna:
- wszystkie ludzkie działania podejmowane indywidualnie lub grupowo, regulowane kulturowo
5. Elementy świadomości metodologicznej:
- wizja człowieka i świata
- wizja ideału nauki
- zasady metodologii
6. Kiedy nie jest potrzebna wiedza pozaźródłowa:
- zawsze jest potrzebna

1. Ideał nauki historycznej
- ta, która czerpie z dorobku innych nauk?
2. Źródła bezpośrednie i adresowane:
- bezpośrednie – zawierają informacje możliwe do uzyskania bez pośrednictwa osób trzecich można wyróżnić wśród nich tradycję oraz pozostałości
- źródła adresowane: powstałe z myślą o przekazaniu informacji o przeszłości np. historykowi (mogą one zawierać celowe zniekształcenie prawdy historycznej oraz być przekazem nieświadomie zniekształconym przez osobisty punkt widzenia twórcy źródła)
5. Determinacja funkcjonalna:
- element niezbędny do utrzymania jakiegoś stanu
6. Etapy procesu badawczego:
- konceptualizacja
- selekcja i hierarchizacja
- systematyzacja/syntetyzacja
7. Fakty historyczny (abc):
- Topolski, Kula

1. Standardowe zasady metodologii
2. Jeżeli a… to b?
3. Badanie historii:
- stosowanie pytań i dawanie odpowiedzi
4. Zasada interpretacji wiedzy historycznej – zasada racjonalizacji
- jeżeli podmiot X w czasie t ma podjąć jedną z czynności od C1 do Cn, które w świetle jego wiedzy W w czasie t wykluczają się i łącznie dopełniają i które w świetle tejże wiedzy prowadzą do rezultatów odpowiednio od R1 do Rm, przy czym m<=n uporządkowanych właściwą dla x w czasie t relacją preferencji, to x podejmie czynność prowadzącą do rezultatu maksymalnie preferowanego
- człowiek działa zgodnie z wiedzą i własnymi wartościami
5. Skład wiedzy pozaźródłowej:
- wiedza potoczna
- wiedza naukowa

- wiedza naukowa (historyczna)
- wiedza naukowa z zakresu innych dyscyplin naukowych
- wiedza potoczna biorąca się z własnych doświadczeń i obserwacji
6. Pytanie wyjaśniające – dlaczego
7. „Prawdą jest to co jest sprawdzalne w nauce:
- pragmatyczna koncepcja prawdy

1. Dyskurs historyczny:
- narracja i jej treść
- może być rozproszony lub spójny
5. Społeczna świadomość metodologiczna:
- to co wszystkich historyków łączy, co jest nadrzędne dla jednostkowej świadomości metodologicznej
- przekonania i tezy charakterystyczne dla całej społeczności historyków
6. Konstruowanie przez historyka faktów historycznych polega na…:
- …zamiania informacji źródłowych na twierdzenia
7. Definicja faktu historycznego i kto wprowadził:
- określone w czasie i przestrzeni zdanie mające odzwierciedlenie w materiale źródłowym
10. Generalizacja historyczna:
- zdania ogólne z pewnym warunkiem
11. 3 główne pola badawcze w studiach nad narracją:
- syntaktyka, symetryka, pragmatyka
16. Konfirmacja:
- procedura wykazania prawdziwości, która jednak nie daje całkowitej pewności
17. Konceptualizacja:
- określenie problemu w postępowaniu badawczym
- lub proces tworzenia pojęć na podstawie ogólnej wiedzy o świecie poprzez ustalanie problematyki oraz definicji danego słowa
23. Weryfikacja:
- procedura dająca pewność, że sąd jest prawdziwy
25. Na czym polega krytyka źródła:
- Krytyka źródeł polega na stwierdzeniu autentyczności i właściwego sensu śladów pewnej działalności ludzkiej, po czym – objaśnieniu ich w świetle poznanych przyczyn i warunków działalności ludzkiej
26. Wyjaśnienie genetyczne:
- wyjaśnienie przez opis
- nie tylko opis kolejnych faktów, ale wykazanie, że między nimi występują zależności


Wszelkie uwagi i poprawki mile widziane.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Pongit Fan Site Strona Główna -> Dydaktyka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin